SEO pentru pagina de produs in Magento

Acest mic ghid tinteste sa faca un pic de lumina in ceea ce priveste ideea de SEO pentru pagina de produs in Magento, dar nu este neaparat limitat la Magento.

Multe idei prezentate pot fi folosite fara probleme si in alte tipuri de platforme, fiind niste idei de ‘buna practica’, nu ceva specific magazinelor online Magento.

Cand te gandesti la strategia ta SEO, trebuie sa te gandesti si la modul in care este structurat magazinul tau.

Din momentul in care te hotarasti sa deschizi un magazin online trebuie sa ai in minte o structura clara si logica a categoriilor de produse prezente in magazinul tau online Magento. seo pentru pagina de produsProcesul de navigare trebuie sa fie intuitiv si sa nu incurce clientii.

Exemplu: Avem categoria de ‘Componente PC’ in cadrul unui magazin online ce comercializeaza produse ce tin de nisa IT & mobile. Pentru aceasta categorie ar trebui sa urmam parcursul logic si vom face subcategorii precum: Placi de baza, procesoare, SSD-uri etc. Astfel, un potential client va sti cum sa navigheze prin catalogul tau de produse. (vizitatorul care cauta un procesor, stie ca acesta este o componenta a unui pc. Daca respectivul nu are o categorie bine definita unde poate gasi toate procesoarele din oferta magazinului, acesta se poate enerva sau chiar pleca din magazin intr-un magazin mai bine organizat) 

Inainte sa intram in detalii, uite cateva sfaturi utile, care nu vizeaza neaparat doar pagina de produs:

  • daca vrei rezultate in maxim doua saptamani, vei fi dezamagit. O strategie/campanie SEO isi poate arata cu adevarat puterea dupa cateva luni (6-12) si nu se bazeaza doar pe on-page SEO (acest ghid discuta in mare parte despre on-page SEO);
  • daca ai un magazin online, iti doresti ca paginile de categorii si paginile de produs sa fie indexate, accesibile motoarelor de cautare si performante;
  • paginile care nu ofera valoare utilizatorilor, nu ar trebui sa apara in rezultatele de cautare. Acestea ar trebui clar definite si evidentiate in cadrul magazinului tau online (pagina de autentificare, termeni si conditii, politici etc.)
  • stabileste de la inceput cele mai importante pagini pentru tine (analizeaza la ce categorii de produse sau la ce produse anume ‘stai’ cel mai bine pe piata. Ele primeaza din punct de vedere al optimizarii);
  • Nu te lasa purtat de val. Magento nu are o limita impusa din punct de vedere al numarului de produse sau categorii de produse ce pot fi introduse. Dar, un magazin cu 15.000 de produse este mult mai greu de administrat vs un magazin cu 5.000 de produse. Totodata, fiind mai bine optimizate paginile de produse/categorii, sunt sanse mari sa obtii rezultate mai bune introducand inital cele mai importante produse in magazin, iar apoi treptat sa tot adaugi produse pe masura ce le optimizezi toate detaliile;
  • ca si completare pentru ideea de mai sus: ce-i prea mult strica si ce-i putin nu ajunge. Secretul este ca tu, administratorul (sau echipa) sa reusiti sa tineti in frau totul si sa nu lucrati pe fuga/de mantuiala. Introducerea unui produs cu niste caracteristici bine formulate (descriere, tag-uri meta, etc.) poate dura mult mai mult vs import de descriere standard de la furnizor. Dar merita.
  • competitia iti poate arata ce merge si ce nu, trebuie doar sa fii atent (analizeaza structura celor mai mari magazine de pe nisa ta sau din tara. Vei descoperi ca au anumite lucruri in comun);
  • stabileste produsele tale ‘vedeta’. Garantat ai un produs de la unul din furnizorii tai, cu care poti ‘defila’. O promotie lunara/saptamanala de la furnizor, un pret bun fiindca… ai noroc, etc. Gaseste produsele respective si optimizeaza-le;

Optimizarea SEO pentru pagina de produs in Magento

Vom discuta despre pasii tehnici, pentru a fi siguri ca avem setat corespunzator magazinul, iar apoi vom trece la detaliile de on-page seo. Da, acesta este un ghid de SEO on-page.

Urmatoarele idei presupun ca:

  • ai un fisier robots.txt prezent;
  • ai o harta a magazinului de tip sitemap.xml;
  • schema.org este corect implementata pe magazinul tau Magento;
  • nu ai probleme din punct de vedere al designului (desktop/mobile);
  • timpii tai de incarcare sunt acceptabili (nu avem toti resurse ca Amazon, dar timpi de incarcare de peste >5 secunde nu sunt ok);
  • nu cred ca era nevoie sa mentionez dar stocurile si preturile sa fie actualizate;

0. Headings pentru pagina de produs Magento

Tag-urile de tip h1, h2, h3 etc. poarta numele de headings sau ‘titluri’. Modul in care textele de pe magazinul tau Magento sunt incadrate in elemente html (precum headings, paragrafe, etc.) ii dicteaza motoarelor de cautare importanta acelor texte dar ii ofera si detalii foarte bune despre textul de pe acea pagina.

Daca Google intelege corect si eficient despre ce produs este vorba, il poate afisa la randul sau corect unui client interesat de el.

Astfel, pentru pagina de produs in cadrul unui magazin Magento, parerea mea este ca aceste tag-uri de tip h1/h2/etc. ar trebui folosite astfel:

  • H1: numele produsului;
  • H2: titlurile sectiunilor din descrierea produsului (descrierea lunga in Magento);
  • H3: anumite propozitii cheie din descriere (exemplu: un feature des cautat sau important);
  • Putem folosi atributul <strong> pentru a boldui anumite cuvinte cheie din textul descrierii lungi. Optional.

O structura atat de bine definita a headings-urilor explica foarte bine motoarelor de cautare despre ce este vorba pe pagina noastra de produs.

1. Analiza produsului

Primul pas in optimizarea pentru motoarele de cautare pentru pagina produsului nostru este sa ne documentam. Tinand cont ca in 99% din cazuri nu discutam de produse noi si nemaintalnite, garantat a mai cautat cineva pe net sau a mai incercat cineva sa vanda o placa video pe internet.

cum cautam cuvinte cheie pentru pagina de produs
Google Trends – comparatie 2 cuvinte cheie

Vom folosi intrumente precum:

  • Google si sugestiile facute de Google atunci cand cautam dupa produsul vandut;
  • Google Keyword Planner;
  • Keywordtool.io;
  • Google Trends;

Ce ne intereseaza: sa descoperim cuvintele cheie potrivite pentru produsul nostru. Avem in vedere urmatoarele lucruri: cat de cautat este cuvantul cheie, cat de greu este sa ajungem pe prima pagina Google si modul in care gandesc clientii atunci cand cauta produsul (mai exact, ce criterii ii intereseaza cel mai mult – ex: placa video nvidia (producatorul), placa video ieftina (pretul), placa video gaming (scopul), placa video 4gb (caracteristica specifica) etc.)

Sfat: nu neglija cuvintele cheie cu coada lunga, chiar daca nu au cautari prea multe. De multe ori competitia pentru astfel de cuvinte cheie este scazuta, si optimizand o pagina de produs pentru un astfel de cuvant cheie, reusesti sa urci mai rapid pe prima pagina si sa atragi trafic mai usor. Din punctul meu de vedere, este o tactica care poate aduce castiguri relativ rapide, unor magazine proaspat deschise. 100 de cuvinte cheie cu coada lunga in top 15 rezultate, de multe ori aduc mai mult trafic decat 2 cuvinte cheie scurte pe pagina 40. (si implicit mai multe sanse de a face o vanzare)

Acest pas poate determina succesul sau rateul. Cu cat cunoastem mai bine produsul vandut, competitia si modul in care oamenii folosesc motoarele de cautare sau retelele de socializare pentru a gasi produsul perfect pentru ei, cu atat avem mai multe sanse sa facem o treaba buna.

Vei dori ca acele cuvinte cheie care ti se par cele mai ‘cu potential’ sa apara in pagina ta de produs. ATENTIE – intr-un mod natural, logic si coerent.

Scopul final este sa avem o pagina de produs optimizata pentru motoarele de cautare care este utila pentru client. Clientul cumpara, nu motorul de cautare. Iar Google a devenit tot mai bun in a determina daca o pagina chiar este utila si informativa pentru un vizitator.

2. Titlul produsului

Titlul trebuie sa descrie foarte pe scurt produsul si tipul acestuia. Ideal ar fi sa nu ne lungim, introducand atribute non-esentiale ale produsului in titlu. Nu uita sa ai un titlu de produs incadrat in H1.

Exemplu: Placa video Asus GTX 970 STRIX 4GB DDR5, 256-bit

Nu are sens sa introducem mai multe detalii in titlu. Un client care cauta un astfel de produs, nu are nevoie la o prima vedere de mai multe detalii precum dimensiuni, port de alimentare suplimentare si alte detalii tehnice despre placa video. Daca produsul este ceea ce cauta, va intra pe pagina pentru a afla restul detaliilor.

3. Descrierea produsului

Ma refer la descrierea lunga. (Magento are implicit 2 tipuri de descrieri: una scurta, ce poate fi afisata si pe pagina de categorie si una lunga. Noi nu vom discuta despre cea scurta aici)

Oriunde citesti, vei vedea urmatorul sfat: ai nevoie de continut unic pentru o performanta optima din punct de vedere SEO. Acest lucru se aplica si magazinelor online.

o descriere mai lunga
O descriere mai lunga, nu doar o insiruire de atribute

Sunt de evitat descrierile preluate direct de la furnizori, deoarece probabil exista deja cel putin 2-3 magazine care le au. Aceste descrieri de obicei au scopul de a oferi informatiile de baza despre produs.

Desi pare mult de munca sau greu, incearca sa prezinti mai util produsul, folosind pe cat se poate si un tag H2, pe langa cuvinte cheie vizate in urma analizei anterioare.

O simpla enumerare a atributelor nu este neaparat inutila dar pentru multe produse, va exista un tab in pagina de produs ce va prezenta intr-un tabel toate specificatiile produsului.

Va dura o vesnicie? Probabil. De-asta este important (dupa cum am zis mai sus) sa iti cunosti produsele cheie. Ele trebuiesc optimizate primele. Iar restul, dupa timp/buget/posibilitati. Tine cont totusi, ca nu exista munca nerasplatita (doar ca in SEO dureaza un pic pana vine rasplata).

Imposibil nu este. Daca nu ai idei despre ce sa scrii, uite un pont: viziteaza si studiaza pentru produsul vandut de tine si pagina producatorului. De multe ori vei gasi prezentari in alta limba, a unor functii/idei de prezentare pe care nu le gasesti in textul oferit de furnizor. Parafrazeaza si creeaza o descriere unica.

4. Specificatiile produsului

In Magento, ca si in alte platforme de comert electronic, poti avea atribute de produs. Aceste atribute ar trebui completate corect pentru fiecare produs.

O data ce ai facut acest lucru, vei avea un tabel frumos si plin pentru pagina de produs. Acest tabel va descrie perfect produsul celor grabiti (sau care stiu exact ce cauta – ex: o placa video cu x GB fara alimentare separata).

Tine cont ca aceste atribute pot facilita crearea unor filtre in categoriile de produs. Acest lucru va ajuta clientii sa gaseasca produsul dorit mult mai rapid – deci nu sunt de neglijat.

5. Poze cu produsul

De multe ori nu se ofera o importanta prea mare pozelor de produs cand se optimizeaza pentru SEO, desi le dam totusi o importanta majora in prezentarea produsului.

Imaginile suporta un tag numit alt. Acest tag este citit de motoarele de cautare, pentru a intelege la ce se refera poza si pagina pe care aceasta se afla. Necompletand acest tag, nu optimizam corect pagina noastra.

In Magento, acest alt-tag poate fi completat pentru pozele de produs, in capul denumit ‘label’ in momentul in care urcam pozele in pagina de editare produs.

Niste idei:

  • completeaza mereu campul Label si foloseste cate un keyword gasit la pasul 0, pentru fiecare poza. (preferabil in variatii de la titlu pentru a da un sens pozei  *)
  • fiecare produs ar trebui sa aiba macar doua poze cu produsul in diverse pozitii;
  • ideal, ar fi sa ai o poza si in descrierea de produs, care la randul sau sa aiba completat atributul alt;

* exemplu de variatii: pentru produsul cu titlul Placa video Asus GTX 970 STRIX 4GB DDR5, 256-bit avem 3 poze. Prima poza are ca si alt-tag titlul produsului. A doua poza are un alt-tag setat diferit – Placa video Gaming Asus GTX970 doua ventilatoare, a 3-a poza are un alt-tag precum: placa video ieftina GTX970 cu overclock din fabrica.

6. Link si meta tag-uri

Link / url

In Magento, putem seta url-ul/linkul unui produs, folosindu-ne de atributul URL Key de pe pagina de editare produs. Este foarte important ca link-ul care duce la produsul nostru sa fie: relevante, sa contina cuvantul cheie cel mai important si sa fie cat de cat descriptiv pentru produsul nostru. Si nu foarte lungi.

Un link citet si curat (fara cifre/litere care nu exprima nimic) pare mai de incredere.

Meta titlu si meta descriere

Meta tag-urile sunt acele taguri de pe o pagina, care sunt de obicei preluate de motoarele de cautare si sunt folosite in algoritmul lor complex pentru a determina pozitia primita in rezultate.

Desi nu mai sunt atat de importante ca ‘pe vremuri’, un titlu meta si o descriere meta corect formulate pot ajuta mult pagina ta.optimizare seo meta titlu si meta descriere magazin online magento

Aceste doua atribute pot fi completate in Magento in tabul Meta Infromation de pe pagina de adaugare produs. Evident ca ar trebui sa folosim toate informatiile de mai sus pentru a le completa cat mai relevant si corect. Nu spamam cu cuvinte cheie sau alte practici obscure. Aceste date sunt vazute de obicei de catre potentiali vizitatori pe paginile cu rezultate in cadrul motoarelor de cautare.

Daca prin absurd am reusi sa ajungem pe prima pagina cu o descriere irelevanta, am avea putine sanse sa obtinem clickuri. Prin urmare, am fi degeaba in prima pagina – nu am avea trafic, nici vanzari.

Niste aspecte mai tehnice de care sa tii cont:

  • mai scurt = mai bun de obicei. Deoarece oamenii sunt usor de plictisit/distras, titlurile mai scurte uneori dau rezultate mai bune;
  • Meta titlu = pana in 78 de caractere;
  • Meta descriere = minim 100 de caractere dar pana in 320 de caractere;
  • Google uneori foloseste variatii si nu exact ce ai introdus in descrierea meta. Astfel, continutul relevant al paginii devine de 10 ori mai important;
  • Meta Keywords: nu prea mai sunt folosite… e discutabil daca ajuta la ceva, dar daca decizi sa folosesti acel camp din Magento, incearca sa nu spamezi introducand istoria produsului tau acolo;

7. Recenzii si parerile clientilor

Da, ar trebui sa permiti vizitatorilor sau clientilor sa lase recenzii si ar trebui sa le afisezi. Trebuie sa tii cont ca stelutele produsului pot aparea in pagina de rezultate ale cautarii pe Google, daca ai implementat schema.org pe magazinul tau Magento.

Astfel, prezenta unor recenzii ar putea scoate in evidenta produsul in rezultatele Google si ar mari sansa de a atrage trafic. Asta pe langa faptul ca un produs cu recenzii realiste si/sau pozitive poate mari rata de conversie substantial. (deci mai multe vanzari)

Ah, si nu lasa review-urile negative fara sens sa te demoralizeze. Tine cont totusi de ele, poate au un sambure de adevar si poti face ceva in legatura cu ‘plangerile’ respective. (daca se plange cineva de viteza, vezi ce poti face. Daca se plange cineva de pret, vezi ce poti face – daca nu poti face nimic, asta e. Important e sa descoperi daca sunt fondate plangerile)

8. Social media si anexe

Butoanele pentru share pe social media ar trebui sa fie prezente. Discret, dar prezente. Unde este cazul, la fel si butoanele de ‘adauga la favorite/wishlist’ sau butonul de ‘adauga la comparatie’.

Produsele ‘vedeta’ (vezi inceputul articolului) ar trebui sa fie postate si pe conturile magazinului de Facebook, Twitter, Google+ si Instagram.

Concluzii

Acest articol este un fel de completare pentru articolul nostru original, ‘Despre on-page si off-page SEO‘.

Sper ca acest ghid de SEO pentru pagina de produs in Magento sa te fi ajutat si sa tii cont ca tot conceptul de SEO reprezinta doar o parte din ceea ce inseamna promovarea unui magazin online. Iar optimizarea on-page este probabil unul din lucrurile mai usor de facut, care de multe ori poate fi facuta si de administratorul magazinului sau de echipa sa.

Pagina de produs este de obicei pagina care transforma vizitatorul in client. De aici omul adauga produsul in cos si il cumpara – dupa ce s-a informat. Tinand cont de acest aspect, nu trebuie sa omitem nici o oportunitate de a ne optimiza paginile de produs.

Daca in aventurile tale in lumea e-commerce ai mai descoperit si alte idei utile, nu ezita sa ni le spui intr-un comentariu pentru a-i ajuta pe cat mai multi administratori sa obtina performanta mult dorita.

[social_buttons facebook=”true” twitter=”true” pinterest=”true” google_plus=”true” linkedin=”true”]

Daca ai un magazin online Magento sau doresti sa migrezi pe Magento, nu ezita sa ne contactezi. Te putem ajuta.