Daca lansezi un produs nou fara sa te pregatesti temeinic de lansare, e ca si cum ai taia un copac intr-o padure pustie. Daca nu creezi anticipatie, aduni oameni, imprastii vestea, va folosi cineva produsul? Va fi cineva interesat?

Probabil ca nu.

Fie ca lansezi un produs nou, o actualizare a produsului tau sau iti actualizezi oferta, vrei sa incepi pregatirile cu ceva timp inainte de lansarea propriu-zisa. Hai sa discutam despre cateva idei care te pot ajuta sa creezi cerere sau curiozitate inainte de lansarea unui produs.

0. Comunica si cerceteaza

Punctul forte, puterea, avantajul… spune-i cum vrei tu, vine din comunicare si cercetare. Comunica cu clientii tai actuali. Intreaba-i despre experienta lor cu produsele/serviciile/magazinele tale, si in timp ce fiecare dintre ei va incepe sa isi zica oful, tu trebuie sa te focusezi asupra unui singur lucru: durerea sau problema. Scopul este sa gasesti ce anume considera clientii tai ca fiind cum te ocupi de lansarea unui produs nouminusuri sau neplaceri cand interactioneaza cu produsele sau serviciile tale. Asa, stii ce sa imbunatatesti, sau ce greseli sa nu faci cu urmatorul tau produs.

Si nu, nu trebuie sa intrebi toata tara ce parere are. Ai fi surprins la ce nivel iti poti duce produsul, dupa ce porti o discutie sincera cu 12-13 clienti.

Apoi, urmeaza cercetarea. Centralizezi tot ce ai aflat din discutiile cu clientii, si analizezi datele din contul tau de Google Analytics si alte servicii care te pot ajuta sa afli lucruri interesante despre comportamentul utilizatorilor tai (sau daca esti clientul nostru poti obtine chiar si un raport detaliat, pe care il putem studia impreuna pentru a putea ajunge la niste concluzii mult mai usor).

De exemplu, eu am aflat ca vizitatorii Sinners Projects care ajung pe pagina noastra de proiecte, de obicei se uita mai mult sau scrolluie mult mai mult decat pe alte pagini. (daca te intrebi cum, cu ajutorul Hotjar)

 

1. Mesajul si pozitionarea unui produs nou pe piata

Pe langa miile de tutoriale si ghiduri despre cum sa creezi un mesaj care sa atraga priviri, sau cum sa iti pozitionezi produsul, eu sustin ca trebuie sa te bazezi pe trei intrebari:

  • Pentru cine este acest produs?
  • Ce face acest produs?
  • De ce e diferit?

Un mod interesant de a gandi mesajul unui brand, este tiparul folosit de brandurile deja bine cunoscute.

Hai sa vedem ce mesaj au cei de la BMW: „For drivers who value auto performance, BMW provides luxury vehicle that deliver joy through German engineering.”

Uite ce zic cei de la Coca Cola: „For people around the world, Coca-Cola is the soft drink that has been the real thing since 1886.”

Te-ai prins de ce am bolduit anumite parti din cele doua mesaje?

Uite tiparul: Pentru publicul tinta care sunt segmentul tau, brandul tau ofera categoria/produsul distinctiv prin dovada.

Probabil, cel mai util sfat in ceea ce priveste mesajul produsului tau e sa nu te gandesti despre ce face produsul tau. Oricine poate enumera functii. Gandeste-te la superputerile pe care produsul tau le ofera clientului (vezi ideea de statut social in cazul brandurilor de lux), sau superputerile produsului in sine (ce face mai bine decat restul produselor).

 

2.Fa-ti un plan

Dupa cum spunea si Ben Franklin: daca nu te pregatesti, te pregatesti sa esuezi – sau asa ceva. In orice caz, nu ar trebui sa lasi toata munca si tot timpul pe care tu si echipa ta l-ati investit in pregatirea unui produs sa se duca pe apa sambetei, si ar tebui sa ai un plan bine gandit pentru lansarea produsului.

In momentul in care incepi schita unui plan de lansare, ar trebui sa te gandesti la scop in primul rand, si apoi sa gandesti in pasi, inapoi spre lansare. Ideea e, ca e mult mai usor sa gasesti un raspuns la o intrebare, odata formulata, decat sa iti storci creierii gandindu-te la ce ar trebui sa faci in primul rand.

Sa spunem ca scopul tau este sa atragi 100 de clienti noi. Ce trebuie sa faci, sau de ce anume ai nevoie pentru a atinge acest scop? – am gasit si intrebarea!

Daca avem atat scopul, cat si intrebarea, ideal ar fi sa te gandesti la toate metodele cunoscute de tine prin care ai putea promova produsul sau ideea. La toate!

Pregatirea intregului proces de promovare si marketing este la fel de important ca si pregatirea produsului de lansare. Marketingul e sufletul comertului.

 

3. Continutul pentru marea lansare

Ti-ai stabilit prioritatile, metodele de promovare, ai planul si tot ce trebuie. Acum creeaza si centralizeaza toate materialele. Pentru produsul nou, fa demo-uri, screenshot-uri, prezentari aspectuoase, materiale video sau print, pagini dedicate pentru produse si actualizeaza-ti site-ul.
Si in timp ce te pregatesti cu continutul, asigura-te ca ai metode de a urmari cat de eficient functioneaza fiecare tip de continut, pentru a sti ce poti face pe viitor sau cum poti face produsul si mai puternic, prin actualizari.

 

Concluzii

In timp ce pregatesti lansarea, si mai ales inainte de lansare, tine-ti echipa la curent. Comunicarea in interiorul echipei tale, poate de multe ori sa determine reusita produsului ce urmeaza a fi lansat.

Si nu in ultimul rand, tine minte urmatoarea replica, a faimosului boxer Mike Tyson: ‘Everyone has a plan until they get punched in the mouth’ – ‘Toata lumea are un plan, pana incaseaza un pumn in gura’. Fii pregatit sa ajustezi si sa improvizezi anumite detalii in orice moment.

Poate publicul nu reactioneaza corect la o poza si vrei sa pui alta rapid, poate ai gasit o greseala sau orice altceva. Tu, sau cei ce se ocupa de partea tehnica, trebuie sa fie pregatiti de orice in momentul lansarii. – De-asta oferim suport 24/7 clientilor nostri. Cand ceva nu merge cum trebuie (orice), trebuie reparat rapid, si eficient. Pentru ca discutam de business-uri, si in aceasta parte a realitatii se intampla si nevrute, care pot fi depasite lejer daca abordam toata situatia corect si cu seriozitate.

 

Daca articolul asta te-a ajutat sau ti-a dat niste idei bune, da-i un share pe reteaua ta de socializare, si lasa-mi un comentariu cu parerea ta vis-a-vi de acest subiect, sau sugestiile tale.