Cuvinte cheie – cercetarea si analiza pentru SEO

Cand discutam despre cuvinte cheie, ne referim la unul din cei mai importanti factori din SEO. Cercetarea dupa cuvinte cheie noi, sau mai bune, sta la baza unei strategii SEO corecte si eficiente.

Tehnic vorbind, fara cuvinte cheie, nu avem SEO. Cuvintele cheie au puterea de a-ti arata in ce directie sa te indrepti, si daca faci sau nu progres. Totodata, cu ajutorul lor afi dorintele, temerile si ideile publicului tau tinta. Dupa cum poti vedea in statisticile Google Analytics ale site-ului tau, oamenii cauta exact ceea ce gandesc pe Google.

Te poti gandi la cercetarea pentru cuvinte cheie, ca la cercetarea pietei pentru secolul 21.

Tipuri de cuvinte cheie

Cuvintele cheie pot fi impartite, in functie de exactitatea si lungimea lor, in 3 categorii:

Cuvinte cheie scurte: de obicei, un cuvant (ex: asigurare, masina, electrocasnice). Tinand cont ca cineva care cauta dupa cuvantul asigurare poate avea mai multe scopuri (asigurare auto, asigurare de viata, etc), aceste cuvinte cheie de multe ori nu prea aduc clienti. Sau aduc doar daca esti in top – pe prima pagina Google. Lucru care, daca esti nou pe piata sau in nisa ta, e destul de greu de facut.

Cuvinte cheie medii: acest tip de cuvinte cheie de obicei sunt alcatuite din 2-3 cuvinte si primesc un trafic decent cu avantajul ca sunt mai exacte (daca vinzi doar electrocasnice noi, ai mai multe sanse sa faci o vanzare de la un om care a ajuns pe pagina ta in urma cuvantului cheie ‘electrocasnice noi’ – da s-ar putea sa faci mai mult trafic daca te focusezi pe cuvantul electrocasnice; dar ne intereseaza conversiile/vanzarile in primul rand…nu?). De obicei acestea au o competitie mai mica vs cuvintele cheie scurte dar competitia poate fi mare si pentru ele. Ex: masina second hand, electrocasnice noi, asigurare auto obligatorie – sunt incadrate ca si cuvinte cheie medii.

Cuvinte cheie cu coada lunga: De obicei fraze sau mai multe cuvinte (4+) foarte specifice. Un exemplu: combina frigorifica samsung no frost. Cuvinte cheie foarte exacte nu genereaza foarte mult cuvinte cheie si conversiitrafic, si se bazeaza pe cat de bine iti cunosti publicul tinta pentru a genera vizite si vanzari. Daca le adunam, cuvintele cheie cu coada lunga formeaza majoritatea cautarilor online – pentru ca fiecare om are o idee despre ce cauta, atunci cand ajunge la Google – daca vreau o combina frigorifica no frost, mai degraba caut dupa cuvintele acestea, decat sa caut electrocasnice. Am mai multe sanse sa gasesc mai rapid ce vreau.

Deci, daca ar fi sa exprimam vizual potentialul de a genera trafic sau vanzari dupa cuvintele cheie alese, ajungem la un grafic precum cel din dreapta.

Cum cautam cuvinte cheie noi?

Majoritatea sunt tentati sa caute cuvinte cheie fie din cap, ce le vine pe moment, fie folosind tool-uri precum Google Keyword Planner (care este un instrument foarte bun si extrem de puternic).

Google Keyword Planner se descurca binisor in sugerarea de cuvinte cheie noi, dar acesta sugereaza cuvinte cheie foarte strans legate de cuvantul cheie dat de tine, in momentul in care cauti cuvinte cheie noi. Pe cand aceasta abordare este ok, are si niste probleme: toata lumea incearca sa obtina un rank cat mai bun pentru ele – de aici si costul crescut, si competitia uriasa.

Uite inca o abordare, bine de aplicat pe langa ajutorul oferit de Google Keyword Planner: cauta cuvinte cheie care sunt strans legate de subiectul tau, dar nu direct. Acestea sunt de multe ori cele mai profitabile cuvinte cheie de pe piata ta.

Putem gasi astfel de cuvinte cheie, impartind publicul tinta, sau activitatea noastra, in subgrupe sau nise, iar apoi sa cautam probleme sau cautari care au legatura cu pagina noastra (de produs, a articolului etc.). De exemplu:

Sa zicem ca vinzi electrocasnice. Putem imparti in subgrupe tot termenul: aspiratoare, frigidere, cafetiere, etc.

Apoi fiecare subgrupa, merge impartita la randul sau in subcategorii.  Aspiratoare: aspirator auto, aspirator  robot, aspirator puternic.

Avand in minte termenul de aspirator robot, ne putem gandi la probleme, intrebari sau idei pe care optimizare cuvinte cheieclientii nostri le-ar putea avea. Sa zicem: „Cum ma ajuta sa economisesc timp un aspirator robot?”. De aici putem deriva cu niste cuvinte cheie cu coada lunga destul de exacte.

Daca iti faci si actualizezi constant, o schita de cuvinte cheie/idei pentru fiecare subgrupa/nisa, te vei trezi cu destule cuvinte cheie eficiente, care desi nu sunt sugerate de diverse instrumente automatizate, au potential urias. De ce? Fiindca majoritatea cautarilor care duc la conversii, sunt destul de exacte.

Iti sugerez sa te organizezi bine, fie cu grafice in Excel sau pe hartie, fie cu un soft de tip mind-mapping, pentru a nu te incurca.

O a 3-a metoda de a gasi cuvinte cheie noi, care au potential, este tab-ul ‘Queries’ si ‘Landing Pages’ din Google Analitycs (le gasesti la Acquisition -> Search Engine Optimization -> Queries sau Landing Pages).  Aici poti vedea dupa ce termeni de cautare au ajuns vizitatorii tai pe o anumita pagina din site-ul sau magazinul tau. Asa poti determina atat performanta cuvintelor cheie alese de tine, cat si alte potentiale cuvinte cheie pentru paginile tale.

Alte metode de a analiza publicul tau tinta si de a gasi probleme, idei sau intrebari cu care potentialii tai clienti se confrunta: formurile online, site-urile de tip Q&A si crearea unui client tipic (ne bazam pe publicul nostru tinta si cream 2-3 ‘persoane’, definindu-le dupa: sex, varsta, venit, interese si hobby-uri, lucruri cu care se chinuie, ce scopuri ar putea avea etc. Cu cat facem mai exacta si realista aceasta caracterizare, cu atat avem mai multe sanse sa intram in mintea potentialului client, si sa descoperim noi cuvinte cheie si idei care ne pot ajuta in strategia noastra seo).

Idee: incearca sa cauti pe Google si asa: cuvant cheie + forum/blog/pareri. Desi te costa timp, poti afla idei interesante care te pot ajuta enorm in realizarea unei campanii sau optimizarea seo a unui produs/serviciu. Uite un exemplu:

cautare cuvinte cheie

Daca aflii opinia oamenilor despre care brand este mai ok, ce probleme intampina ei, ce sfaturi isi propun unul altuia, poti da de informatii si cuvinte cheie valoroase, care te pot ajuta sa iti promovezi mai bine produsele sau sa organizezi o strategie seo mult mai eficienta.

Cautari referitoare la…

Google e genial. Chiar daca uneori Keyword Planner ne arata in mare parte cuvinte cheie cu competitie imensa, si pentru care ar trebui sa te chinui enorm ca sa obtii un rank bunicel, Google te ajuta. Trebuie sa fii atent.

Scenariu: vinzi electrocasnice si simti ca frigiderele, combinele frigorifice si lazile ar putea avea mai multa expunere. Dar cum gasesti cuvinte cheie, care sa si dea rezultate, tinand cont ca ai giganti precum Emag, Altex, Flanco etc., care au deja o popularitate uriasa, baga bani la greu in campanii platite si o expunere absurda vs magazinul tau?

Pai pe langa reclama platita care daca o faci cum trebuie, iesi pe plus, poti cauta pe Google dupa idei.

Ai observat sectiunea ‘cautari referitoare la…’ in josul paginii de cautare Google?

La o cautare dupa combina frigorifica:

seo magazin online

Am facut click pe combina frigorifica 2 compresoare:

seo produse magazin online

Google ne sugereaza cautari des intalnite, sau care ne-ar putea interesa daca am cauta sa cumparam un produs asemanator. Eu ador functia asta. Ne poate ajuta enorm in identificarea de cuvinte cheie noi si ne poate ajuta sa ne dam seama cum cauta oamenii dupa produsele noastre.

Pe langa faptul ca de multe ori dai de cuvinte cheie cu ‘coada lunga’, care nu au o competitie mare, mai ai si avantajul de mai jos.

Acum, ia fiecare sugestie facuta de Google, si pune-o in Google Keyword Tool. Ocazional dai de niste cuvinte cheie care nici macar nu sunt vazute de Google Keyword Tools, desi lumea cauta dupa ele. Sau dai de cuvinte cheie extrem de logice (in sensul ca chiar sunt sanse mari ca un potential client sa caute asa pe Google), si cu competitie mica. Ce poti sa iti doresti mai mult decat un cuvant cheie cu coada medie/luna care este si utilizat de oameni?

De ce cuvinte cheie cu coada lunga?

Probabil te gandesti ca ar fi superb sa fii in top 10 sau chiar primul rezultat cand o persoana cauta dupa ‘frigider’ pe Google. Dar esti sigur? Daca trebuie sa investesti enorm de multe resurse pentru a ajunge in acea pozitie? Poti lucra in acest scop, dar ai in vedere si generarea mai rapida de vanzari, pentru a nu ramane fara nici o vanzare facuta la sfarsitul zilei/lunii. O metoda care poate genera mai rapid vanzari  este utilizarea cuvintelor cheie cu coada lunga.

Un lucru care il face mult mai bine un cuvant cheie cu coada lunga, este momentul in care prinde un vizitator. Il prinde in alt moment al ciclului de conversie; il prinde cand este destul de hotarat asupra produsului/serviciului pe care il cauta.

De exemplu:

O persoana care cauta dupa ‘frigider’, probabil navigheaza pe net, sa vada oferta… ce exista pe piata… ce preturi exista… etc.

O alta persoana, care cauta ‘frigider cu doua compresoare arctic’ si eventual si codul produsului, e deja hotarat ce tip de frigider cauta, ce brand si eventual si ce model. Deja are pregatit portofelul, mai ramane sa il convingi ca magazinul tau este locul de unde el isi poate cumpara produsul.

E marfa sa ai o gramada de vizitatori. Dar sa nu ne abatem de la scopul principal al unei firme care vinde ceva sau presteaza servicii: vanzarea. Daca nu vinzi, dai faliment. E destul de simplu. Astfel, ne intereseaza sa atragem si cat mai multi oameni care deja au o parere sau sunt informati/hotarati ce vor sa cumpere sau ce cauta. Deci ne intereseaza cuvintele cheie cu coada lunga, fiindca astfel de persoane de obicei fac cautari cu 4-5+ cuvinte pe Google, si cu ajutorul lor putem obtine o rata mai mare de conversie (mai multi clienti).

Asta nu inseamna sa ne focusam strict pe cuvintele cheie cu coada lunga. Inseamna ca trebuie sa le folosim inteligent, unde este cazul. Trebuie sa mentinem un echilibru, pentru a nu cadea in alta extrema: avem doar cuvinte cheie foarte exacte, si site-ul nostru nu apare ca rezultat in cautari mai generaliste.

Pentru a ne da seama ce cuvinte cheie trebuie sa luam in vizor, trebuie sa intelegem cererea pentru un termen sau fraza, dar si munca necesara pentru a obtine rezultate. Daca brandurile mari acapareaza topul rezultatelor si tu de-abia incepi, lupta pentru rank poate lua si ani pentru o pozitie buna pentru un anumit cuvant cheie. De-asta este vital sa intelegem dificultatea cuvintelor cheie, ce cuvinte cheie ne pot ajuta, si cand este cazul sa apelam la cuvinte cheie cu coada lunga.

Concluzii

Cercetarea dupa cuvinte cheie noi, analiza celor deja utilizate pe site-ul sau magazinul nostru online este un pas vital in ceea ce priveste strategia de optimizare pentru motoarele de cautare. Parerea mea este ca acest proces trebuie repetat din cand in cand, pentru a ne asigura o relevanta pe piata online si pentru a imbunatati atat traficul, cat si unul dintre cele mai importante aspecte ale unei afaceri: rata de conversie. Nu uita ca SEO este un joc in partida lunga. Deci nu obtii rezultate peste noapte. Daca te focusezi asupra unor cuvinte cheie gresite, sau care amana mult mai mult momentul in care vei obtine rezultate, risti sa pierzi vanzari si in cazuri extreme sa nu generezi vanzari cat sa stai pe piata.

Trebuie sa mentionez ca, dupa o fundatie SEO sanatoasa si o strategie buna in utilizarea de cuvinte cheie, este destul de important sa ne indreptam atentia si catre metode de promovare platita cum ar fi Google Adwords sau Facebook ads. Acestea pot aduce rezultate extrem de frumoase mult mai rapid. Mai ales acum ca, stii cum sa cauti cuvinte cheie mai bune pentru anunturile tale.

Ar mai fi lucruri de spus in legatura cu acest subiect, dar ca sa nu scriu un roman, inchei aici articolul. Daca esti interesat sa mai citesti despre cuvinte cheie si moduri sau idei de a face rost de cuvinte cheie cat mai eficiente, lasa-ne un comentariu!

Totodata, daca articolul te-a ajutat, da-i un share si un like, pentru a ajuta si alti antreprenori sau webmasteri sa isi eficientizeze procesul de a cauta cuvinte cheie.

[social_buttons facebook=”true” twitter=”true” pinterest=”true” google_plus=”true” linkedin=”true”]

Daca simti ca nu faci fata, sau vrei o echipa dedicata sa se ocupe te strategia seo a site-ului sau a magazinului tau online, nu ezita sa ne contactezi, pentru a discuta despre cum te putem ajuta si ce rezultate putem obtine.