Nu te pripi cand vine vorba de un redesign. Fie ca discutam de un magazin online, blog, website de prezentare sau aplicatie, trebuie sa ai o vedere clara asupra ce se intampla in acel moment pe magazinul sau site-ul tau in acel moment. Acest lucru se aplica indiferent ca discutam de un redesign minor sau unul major.
Pentru a obtine o vedere clara, precum si punctele forte sau cele slabe ale designului actual, este necesara o analiza amanuntita. Astfel vei evita sa faci greseli ce te vor costa atat timp, cat si bani. De obicei designerul sau agentia care se ocupa de redesign iti prezinta punctele slabe (unde se poate imbunatati designul actual) si punctele forte. Desigur, de o parte din analiza te poti ocupa si tu, ca detinator/manager.
Tine cont ca nu discutam doar despre aspect. Un design placut ochiului nu este suficient. Nu in 2018. Tot redesignul trebuie conceput si gandit avand in vedere interactiunea clientilor cu acesta dar si actiunea pe care dorim ca acestia sa o efectueze. De exemplu, traseul spre o conversie trebuie evidentiat clar cu ajutorul unor call-to-action-uri bine evidentiate si lizibile. (aici intra in joc aranjarea corecta in pagina, folosirea culorilor intr-un mod corect si coerent, texte atragatoare, etc.)
Daca recurgi la un redesign fara a actualiza continutul si fara a tine cont de experienta utilizatorilor in interactionarea cu magazinul sau site-ul tau, sansele sunt ca te indrepti spre un fiasco. Trebuie sa mentionez ca, pentru a face un redesign corect, avem nevoie de date. Asta inseamna ca siteul sau magazinul online trebuie sa aiba niste trafic (ideal din diverse surse, nu doar PPC), pentru a-l putea analiza. Un redesign pentru un magazin cu 10 vizite pe zi, e mai mult ghiceala.
Pe scurt, un redesign calitativ este un redesign care imbunatateste experienta utilizatorilor prin continut de calitate si un design care il pune in evidenta intr-un mod intuitiv.
Cand si de ce sa te gandesti la un redesign?
- Continutul de pe site este de calitate si suficient, dar interfata este depasita. Modificarile aduse de redesign au rolul de a imbunatati experienta utilizatorilor si iti va pune continutul (produsele, articolele, etc.) in evidenta pentru a il face mai usor de citit si inteles;
- Cazuri specifice unde o anumita problema necesita imbunatatiri. Spre exemplu, analizezi modul in care utilizatorii tai navigheaza in cadrul magazinului tau, si observi ca se pierd intr-un anumit punct. Sau in acel punct pierzi mult trafic sau ai un bounce rate ridicat;
- Nici unul de mai sus. Totul e ok. Continutul este de calitate si suficient, nu avem probleme in functionalitate. Dar vrei sa optimizezi rata de conversie. Un redesign poate fi facut si cu scopul de a optimiza o pagina sau mai multe pentru conversii.
1.Ce iti doresti de la un redesign?
Daca deja te gandesti la un redesign pentru siteul sau magazinul tau, probabil ai deja in minte anumite obiective.
Cum am scris la inceputul articolului, doar un design placut nu garanteaza rezultate. Totusi, chiar daca nu iti dai seama exact care sunt problemele de care se lovesc utilizatorii in timpul navigarii pe magazinul sau siteul tau, stii care sunt rezultatele pe care ti le doresti.
In acest caz, probabil vei apela la o agentie sau la un designer. Indiferent de caz, nu uita sa iti stabilesti unul sau mai multe obiective realiste si sa urmaresti constant rezultatele. Obiectivele variaza de la caz la caz, la fel si solutiile pentru a le atinge.
Exemple de obiective:
- cresterea numarului de conversii/comenzi cu 30%;
- inscrieri mai multe la newsletter;
- mai multe produse vandute dintr-o anumita categorie din magazinul tau;
- reducerea bounce rate-ului de pe dispozitivele mobile;
- reducerea numarului de utilizatori care pleaca dintr-un punct anume de pe magazin;
- reducerea numarului de cosuri de cumparaturi abandonate;
- cresterea timpului petrecut pe site;
- afisarea corecta pe orice dispozitiv mobil (responsive);
- reducerea numarului de apeluri/intrebari catre departamentul de suport;
- etc.
2. Cercetarea datelor privind UX
UX = user experience / experienta utilizatorilor
Un redesign corect are la baza un studiu atent asupra experientei actuale a utilizatorilor magazinului sau site-ului tau.
De ce?
Pentru a afla cum interactioneaza utilizatorii cu site-ul si pentru a-i cunoaste mai bine. Totodata, se pot afla punctele slabe ale magazinului sau ale site-ului. Cu ajutorul acestor date eliminam munca de ghiceala. Determinand un tipar cu ajutor datelor, se poate lucra cu mai multa incredere asupra acelei probleme. Nu este recomandat sa te bazezi pe idei ce incep cu ‘eu cred’, probabil ca’ sau ‘mie imi place’. Fiecare ajustare, mai ales daca este vorba despre una majora, trebuie sustinute de date si de o cercetare atent realizata.
Ceea ce tie poate ti se pare logic, pentru ca esti obisnuit cu interfata, are toate sansele sa fie greu de folosit pentru un utilizator care a ajuns pentru prima oara pe site-ul sau magazinul tau.
Pe langa instrumente precum Google Analytics, avem la dispozitie si alte metode pentru a obtine date corecte despre designul unui site. Se poate folosi un heatmap (preferabil cu urmarirea mouse-ului si a click-urilor), unul sau mai multe teste A/B, metoda de tip ‘user testing’ si altele.
Care dintre instrumentele de mai sus trebuiesc folosite? Depinde de problemele cu care te confrunti, de obiectivele tale dar si de cat de amanuntita vrei sa faci cercetarea.
Acum ar fi un moment bun sa iti reamintesti (desi ideal ar fi sa le ai notate) ce plangeri/probleme au mai avut clientii si vizitatorii tai. Exemplu: Ceva precum ‘nu am reusit sa plasez comanda, nu merge sa vad cosul de cumparaturi’ ar putea sa iti dea niste piste privind eventuale probleme, mai ales daca mai ai si alte date care sugereaza o problema in accesibilitatea butonului de cos de cumparaturi.
3. Nu neglija functionalitatile de baza pentru aspect
Un design atragator poate fi un factor decisiv in momentul in care utilizatorul decide sa stea sau sa iasa de pe site/magazin, dar aspectul si asezarea elementelor nu trebuie sa ingreuneze experienta potentialilor clienti. Toate elementele care necesita atentia sau o actiune din partea utilizatorului trebuie sa fie clare si simple. (exemplu: un call to action de tip ‘contacteaza-ne acum’, ‘comanda acum’ etc.)
Consolideaza o functionalitate cat mai eficienta pentru a iti ajuta clientii sa plaseze comenzi sau sa realizeze o conversie cat mai simplu. Uneori chiar si acel click in plus face diferenta.
4. Responsive design
Websiteul tau trebuie sa fie responsive, pentru a oferi utilizatorilor o experienta placuta pe orice dispozitiv. Fara discutii, site-ul trebuie sa fie usor de utilizat de pe orice dispozitiv modern.
Utilizatorii s-au obisnuit sa caute produse sau informatii cand nu sunt langa un laptop sau pc. Din acest motiv, vor ajunge vizitatori pe site-ul tau de pe un smartphone sau o tableta, si se asteapta ca si siteul impreuna cu continutul de pe acesta, sa fie pregatit pentru ei.
Ai in vedere si efectuarea de optimizari specifice in functie de dispozitiv. Poate ca un site ce arata bine pe desktop, este afisat corect si pe un telefon cu ecran de 5inch. Dar este eficient afisat? Poate unele elemente pot fi ajustate in mod special pentru aceste dispozitive pentru a usura traseul utilizatorului catre plasarea unei comenzi sau abonarea la un newsletter.
Tinand cont ca, chiar si in Romania, traficul mobil incepe sa depaseasca traficul de pe laptop/desktop (desi, am putea zice ca l-a depasit daca ne referim strict la trafic/nr. de vizitatori), optimizarea in detaliu a site-ului sau a magazinului pentru aceste dispozitive devine tot mai importanta.
5. SEO – optimizarea pentru motoarele de cautare
De ce discutam despre SEO intr-un articol ce se refera la redesign si experienta utilizatorului? Pentru ca un site bine inchegat se bazeaza de cele mai multe ori pe traficul organic (SEO), iar in goana dupa optimizari ale experientei utilizatorului sau a designului ai grija sa nu cazi in capcana de a iti afecta continutul si calitatea/volumul acestuia.
Exista si anumite legaturi din punct de vedere al optimizarii designului si SEO. Cel mai evident exemplu ar fi meniul unui magazin online. Daca acesta si categoriile de produse nu sunt logic si corect structurate, poti pierde si pe partea de trafic organic, datorita modului in care motoarele de cautare analizeaza si inteleg despre ce este vorba in cadrul magazinului tau online + meniul este greu de utilizat de catre potentialii clienti.
6. Branding – nu iti altera imaginea pentru un trend
Chiar daca trendurile se schimba, si luna asta e la moda nu stiu ce tip de slider, ai grija ca in cadrul unui redesign sa nu te indepartezi de la imaginea brandului deja bine intiparita in mintea clientului. Ultimul lucru pe care ti-l doresti de la un redesign este sa creezi confuzie in randul clientilor.
Atentie deci la brand, misiunea sau valorile acestuia. Un redesign nu este un rebranding!
Sa nu uitam nici de elementele definitorii ale unui brand, elemente prin brandul respectiv este reconoscibil: culori, font, etc. Daca ai deja un manual de brand, toate aceste aspecte si indrumarile necesare se regasesc in cadrul acestuia si trebuiesc respectate.
Un redesign al magazinului trebuie sa imbunatateasca imaginea brandului dar sa nu se indeparteze prea mult de la acesta.
7. Cum testezi rezultatele unui redesign?
Pentru a verifica cum afecteaza designul experienta utilizatorului se fac teste. Testele difera in functie de ce dorim sa verificam, pentru ca se poate testa un singur element, o pagina sau intregul website. Spre exemplu, pentru a verifica un buton se alege un test A/B.
Asigura-te ca acorzi un timp si volum de trafic suficient pentru a valida sau invalida eficienta unei modificari asupra designului. Testarea, analiza, si asteptarea dureaza. Dar dau rezultate in care poti avea incredere si elimini din semnele de intrebare (factorul de ‘ghici’).
8. Monitorizeaza si optimizeaza constant
De ce sa fim constant atenti la experienta utilizatorilor si de ce sa aducem ajustari sau sa executam teste constant? Pentru ca site-ul sau magazinul tau, poate astfel deveni din ce in ce mai performant si mai bun/relevant.
In momentul in care redesignul este live, de-abia ai inceput.
Poate ai crezut la inceput ca o anumita modificare va avea un impact major asupra experientei utilizatorului, dar aceasta nu va avea impactul prevazut initial sau vor aparea surprize neasteptate.
Recomand ca dupa ce un redesign este live, sa se faca o cercetare (UX research) pentru a analiza cum interactioneaza utilizatorii cu noul design prin colectarea datelor oferita de serviciul de heatmapping si metricele urmarite de tine (timp petrecut pe site/bounce rate/etc.).
De ce se intampla asta?
Oamenii sunt diferiti, modul in care fiecare interactioneaza cu site-ul este diferit. Tot ce trebuie sa faci este sa monitorizezi si sa imbunatatesti constant. Inclusiv utilizatorii preexistenti care erau obisnuiti cu interfata anterioara vor trebui sa se obisnuiasca cu noua interfata.
Concluzii
Am putea spune ca optimizarea nu se termina niciodata pentru un business aflat intr-o continua dezvoltare. Un website/magazin online/blog bazat pe rezultatele unei cercetari amanuntite si pe principiile functionalitatii si a experientei utilizatorilor este un instrument extrem de puternic pentru afacerea ta.
Redesignul unui website este astfel mai mult decat schimbarea unor culori sau elemente. Este un proces cu ajutorul caruia putem obtine mai multe rezultate/conversii de la un website deja existent si implica mai multe etape fiecare la fel de importanta ca cealalta.
Daca acest articol te-a ajutat sa intelegi la ce se refera in general un redesign sau ti-a oferit niste ponturi bune pentru a face pasi activi spre un redesign reusit, nu uita sa ii dai un share pe reteaua ta preferata de socializare!
Poate ii ajuta si pe alti detinatori de magazine online, siteuri sau bloguri 🙂