Acasa » Blog » colaborare » Retelele de socializare si comertul electronic

Retelele de socializare si comertul electronic

Ce efect poate avea in comertul electronic prezenta pe retelele de socializare? Sper ca orice detinator de magazin online este constient ca prezenta pe retelele de socializare populare este un must-have.

Pentru ca acolo isi petrec timpul liber o mare parte din clientii si potentialii tai clienti.prezenta pe retelele de socializare

Desi este probabil sa nu fie canalul ce va atrage cele mai multe conversii – desi depinde si de nisa in care activam, retelele de socializare pot ajuta mult un magazin online atat direct pentru vanzari, cat si in partida lunga, pe partea de branding si increderea clientului.

Daca mai luam in calcul si puterea pe care o poate avea ‘social proof-ul’, deja ne dam seama ca o prezenta activa si corecta pe retelele de socializare este obligatorie in 2017. Indiferent de nisa. Indiferent de tipul afacerii: B2B sau B2C.

Cum poate beneficia magazinul tau online de o prezenta solida in social media?

Inainte de toate, sa nu uitam ca un magazin online este un business. Desi scopul final este sa generam vanzari, un business are o reputatie, un public tinta, etc.

Deci, cum poate beneficia magazinul tau online/brandul de o prezenta solida in social media:

  • cresterea constientizarii – lumea, deci potentiali clienti, afla de tine mai rapid si mai usor intr-un mediu familiar lor;
  • cresterea increderii in brand – stiai ca lumea incepe sa caute brandul/produsul preferat pe reteaua de socializare preferata pentru a vedea recenzii?
  • o comunicare mai umana si eficienta cu clientii si potentialii clienti – se pun bazele relatiei dintre client si magazinul tau/brandul tau;
  • poate genera direct vanzari;
  • te poate ajuta sa apelezi la o promovare platita eficienta, personalizata – retelele de socializare stiu multe despre clientii tai;
  • social proof – efectul de turma se aplica mai ales in partea B2C. Lumea tinde sa capete incredere/interes daca un brand are review-uri pozitive, like-uri si interactiuni cu postarile;
  • ajuta intr-o anumita masura si la SEO;

Ce retele de socializare sunt viabile?

Depinde foarte mult de publicul tinta, preferintele publicului tau tinta dar si de segmentele de varsta in care se incadreaza oamenii pe care vrei sa-i atragi.

  • Facebook: cel mai accesat site in 2016. Mai are rost sa zic ceva?
  • Instagram: in crestere considerabila, mi se pare o retea de socializare cu mult potential;
  • Google+: mi se pare obigatoriu sa avem un brand page, pe langa faptul ca ne putem folosi si de Google My Business;
  • Pinterest: diverse nise pot avea rezultate foarte bune pe aceasta retea de socializare;
  • YouTube: nu e chiar o retea de socializare, dar pe YouTube se pot forma comunitati foarte usor. De asemenea, continutul video este de viitor. Oamenii acorda in general mai multa atentie unui material video, decat unui material scris.
  • Twitter: desi personal nu sunt fan, cu putina creativitate putem scoate rezultate;

Pe retelele de socializare vom folosi pagini de companie/brand sau vom alege exact ce facem si pe ce nisa(vezi Facebook Pages). E important sa nu facem un cont de tip personal si sa folosim corect ‘instrumentele’. Au fost create cu un scop in acest mod.

Exemplu clar: limita de prieteni de pe Facebook. Doar atatea like-uri sau doar atatia prieteni vrei sa aiba compania ta? Nu cred… asta pe langa faptul ca o pagina ne ofera si anumite statistici si rapoarte privind activitatea noastra si a persoanelor care au interactionat cu brandul.

Ce continut punem pe retelele de socializare?

Nu cred ca are rostul sa mai mentionez, dar o fac oricum: pastreaza o etica si un limbaj profesionalist. Reprezinti si vorbesti in numele unui brand.

Ideal ar fi sa postam continut cat mai informativ si de ajutor clientilor sau potentialilor clienti. De la articole interesante despre produsele comercializate, la cele mai noi produse aparute in magazin, avantajele unor anumite produse, promotii care chiar merita si… sunt sigur ca poti deveni creativ daca te gandesti un pic.

Ideea de baza ar trebui sa fie: nu te poti astepta la rezultate daca nu oferi continut. Lumea trebuie sa vada/auda/citeasca despre tine. Ocazional chiar si un repost/reshare e mai bun decat o lipsa subita de activitate. Trebuie sa fii constant prezent.

Cateva idei de baza, care sper sa te ajute la inceput:

  • evita sa pui foarte mult continut text;
  • neaparat adauga o poza reprezentativa;
  • evita clickbait-ul (o poza/un titlu exagerat pana in pragul in care aproape nu mai are legatura cu subiectul principal);
  • interactioneaza cu cei care comenteaza la postarile tale;
  • pastreaza un limbaj respectuos, indiferent de modul in care esti abordat de o persoana/client;
  • posteaza de cel putin 2-4 ori pe saptamana(in zile diferite) pe retelele de socializare pe care te-ai hotarat ca vrei sa activezi;
  • foloseste-te de optiunile de programare a postarilor pentru a economisi timp;
  • incearca sa mentii fragmente din identitatea vizuala a brandului/magazinului tau, de-a lungul postarilor pe diferite retele de socializare (Exemplu: fontul si/sau culoarea prezenta in diverse materiale grafice);

Cum putem masura rezultatele?

Masurarea periodica a rezultatelor si analiza datelor intr-un utilitar precum Google Analytics si datele disponibile de pe reteaua de socializare folosita este vitala. De unde stii cat de bine iti merge sau in ce sa iti investesti timpul, daca nu monitorizezi rezultatele?

Metode de a masura eficienta retelelor de socializare:

  • Interactiunea clientilor cu postarile si materialele publicate(daca esti la inceput, nu te descuraja de lipsa like-urilor);
  • Analiza datelor prezentate de reteaua de socializare (Facebook Insights);
  • In Google Analytics putem masura conversiile datorate retelelor de socializare (in unele cazuri am vazut si 5-7% din vanzari atribuite retelelor de socializare, in perioade in care nu s-a efectuat vreo campanie de promovare platita – nu strica o crestere de 5% a vanzarilor doar fiindca ai postat pe Facebook, nu?);
  • Tot in Google Analytics putem masura cat de mult a asistat ‘canalul social media’ in generarea de vanzari (un aspect foarte important);

Concluzii

Acest ‘joc’ numit prezenta pe retelele de socializare te poate costa destul de mult daca il eviti sau nu incerci sa il joci cat mai bine. Sper ca e clar ca, din cauza modului in care consumatorii isi petrec timpul atunci cand stau in fata unui calculator, retelele de socializare au un potential urias de a genera vanzari si de a captura atentia potentialilor clienti.

Daca acest scurt articol te-a ajutat sa iti dai seama de ce trebuie sa ‘ataci’ si canalul social media, da-i un share pe reteaua de socializare preferata pentru a ajuta cat mai multi detinatori de magazine online si nu numai 🙂

 

[social_buttons facebook=”true” twitter=”true” pinterest=”true” google_plus=”true” linkedin=”true”]