Cel mai probabil, ati verificat statisticile site-ului dvs. inainte de noul an si ati vazut evolutia site-ului dvs. din ultimul an. Dupa ce ati citit toate aceste date, puteti vedea ce lipseste, ce puteti imbunatati si unde doriti sa ajungeti anul viitor.
Cateva exemple de obiective pentru website in Noul An pot fi cresterea ratei de conversie, imbunatatirea accesibilitatii websiteului, cresterea gradului de notorietate a marcii, imbunatatirea rank-ului, reducerea ratei de respingere (bounce rate) si multe altele.
Vom incerca sa trecem prin unele dintre ele in acest articol. Aceasta lista nu trebuie facuta doar la inceputul Anului Nou. Gasiti si stabiliti intotdeauna obiective realizabile si tintiti catre indeplinerea lor.
Alegeti un interval de timp realist, astfel incat sa puteti obtine rezultate reale si sa nu fiti demotivati de obiective nerealiste. (spre exemplu sa aveti asteptari nerealiste din punct de vedere SEO: veti vedea mici imbunatatiri SEO intr-o luna, dar nu o sa fie o urcare fulminanta inca din prima luna. Fiti realisti!)
Cum imi setez obiective pentru site-ul meu?
Pregatiti-va pentru un an nou si enumerati obiective specifice si realizabile pentru site-ul dvs. Inainte de a face o lista, verificati informatiile site-ului dumneavoastra. Vedeti ce lipseste si ce puteti imbunatati. Incearcati sa va setati obiective realiste pe care le puteti atinge in acest an.
Un an este un interval de timp perfect in care aveti suficient timp pentru a va dezvolta site-ul. Amintiti-va ca unele imbunatatiri pot costa bani si timp, iar unele va pot costa doar timp.
Asigurati-va ca afacerea dvs. poate suporta costurile si ca aveti suficient timp pentru a va dezvolta site-ul web, pe langa sarcinile zilnice pe care le aveti deja. Mai ales daca doriti sa aduceti aceste imbunatatiri personal, fara a apela la un freelancer sau o firma.
Reduceti rata de respingere
Obiectiv: reducerea ratei de respingere cu 5%
Rata de respingere este procentul de vizitatori care ies de pe site-ul dvs. dupa ce au vizualizat o singura pagina. Aceasta pagina poate fi o pagina accesata de un vizitator in urma unei cautari pe google sau accesarea unui anunt. Vizitatorul acceseaza aceasta pagina, dar o paraseste din diverse motive, cum ar fi: nu gasesc suficiente informatii, pretul este prea mare, fotografiile produselor sunt de calitate scazuta, site-ul dureaza prea mult sa se incarce, site-ul nu este compatibil cu dispozitivele mobile si asa mai departe. Prima impresie este esentiala chiar si atunci cand vine vorba de site-uri web.
Analizati website-ul si descoperiti de ce vizitatorii dumneavoastra pleaca si nu continua sa navigheze si pe alte pagini de pe site. Atentie! Vorbim in general despre scaderea ratei de respingere, nu putem spune cu exactitate ce puteti face pe site-ul dvs., dar va vom oferi cateva sfaturi pentru a reduce rata de respingere.
Aflati de ce vizitatorii pleaca dupa ce acceseaza o pagina
Inainte de a incerca sa reduceti rata de respingere, trebuie sa aflati de ce vizitatorii dvs. parasesc websiteul dupa ce acceseaza o pagina. Motivele pot fi multe si diverse, cum ar fi directionarea unui public neinteresat de produse pe website, anunturi platite inselatoare sau insuficient de specifice, etichete de titlu gresite si meta descrieri gresite, informatii insuficiente despre produse, un site web care nu este responsive si multe altele. Incearcati sa va puneti in locul clientului dvs. si vedeti ce va deranjeaza in ceea ce priveste experienta utilizatorului.
- Verificati daca site-ul dvs. se incarca prea lent
Verificati viteza site-ului dvs. si asigurati-va ca nu dureaza prea mult sa se incarce. Puteti pierde vizitatori daca trebuie sa astepte mai mult de 2 secunde pentru a vedea ce este pe site-ul dvs.
- Asigurati-va ca etichetele de titlu si meta descrierea descriu cu acuratete continutul paginii
- Asigurati-va ca website-ul e responsive
Site-ul dvs. trebuie sa fie responsive. Vizitatorii care acceseaza site-ul dvs. de pe un telefon sau alte dispozitive ar trebui sa aiba o experienta placuta.
- Lucrati la paginile dvs. de produse
Lucrati la paginile dvs. de produse si oferiti vizitatorilor si potentialilor clienti mai multe informatii. Incercati sa verificati totul atunci cand descrieti un produs, de la culoare si dimensiune pana la explicarea de ce acesta este un produs care merita cumparat. Este diferit in functie de nisa in care activati si de ce produse sau servicii aveti la vanzare, insa in toate cazurile, trebuie sa furnizati cat mai multe detalii posibil. Alege sa descrieti produsele in scurte paragrafe sau liste, astfel incat vizitatorii sa le poata parcurge rapid.
Un alt lucru important este adaugarea de videoclipuri pe pagina produsului, nu doar fotografii. Puteti realiza un videoclip cu poze de produs 360 de grade, puteti utiliza un videoclip al producatorului sau chiar puteti realiza un videoclip real al produsului despre cum arata si cum functioneaza.
- Folositi vanzarea incrucisata (cross-selling) sau upselling
Folosind vanzarea incrucisata sau upselling, ii veti face pe vizitatori sa arunce o privire la alte pagini de pe site-ul dvs. si sa vada mai multe dintre produsele dvs. Nu vom trece prin toate elementele pe care trebuie sa le aveti pe o pagina de produs pentru ca vorbim acum despre scaderea ratei de respingere. Cititi aici mai multe despre cum puteti imbunatati pagina produsului.
- Faceti textul vizibil
Asigurati-va ca exista suficient contrast intre culoarea fontului si fundal. Alegeti un font usor de citit, deoarece textul trebuie sa fie lizibil. Mai ales cand vorbim despre un magazin online. Clientii dvs. doresc sa va vada culorile specifice ale brandului dumneavoastra, dar trebuie sa citeasca si informatiile despre produsele si firma dvs. De asemenea, textul dvs. trebuie sa aiba o dimensiune adecvata, astfel incat oamenii sa-l poata citi fara probleme.
- Tintiti publicul potrivit pe site-ul dumneavoastra
Ganditi-va intotdeauna la cine va poate folosi sau cumpara produsele si incercati sa le vindeti acestor persoanelor. Trebuie sa gasiti publicul tinta al site-ului dvs. si sa vizati acel public. Nu irositi bugetul de marketing vizand pe toata lumea. Aflati care este publicul tinta si investiti banii pentru a deveni mai vizibil pentru acel grup. Daca anunturile dvs. platite apar in fata persoanelor care nu sunt interesate de produsele dvs., acestia pot totusi sa acceseze anuntul si sa ajunga pe pagina site-ului dvs. Vizitatorii neinteresati pot arunca o privire pe pagina respectiva si probabil vor iesi. Acest lucru poate creste rata de respingere, dar, pe de alta parte, au prima interactiune cu compania. Este in regula pentru a va face marca mai cunoscuta, dar nu si pentru scaderea ratei de respingere si a campaniilor axate pe conversii.
Utilizati Google AdWords, reclamele Facebook, reclamele Instagram, reclamele Pinterest si alte reclame platite pentru a trimite reclame publicului tinta.
Puteti face postari pe retelele de socializare periodic si puteti utiliza hashtag-uri relevante pentru produsele dvs. si pentru publicul dvs. tinta. De asemenea, incercati sa gasiti influenceri care activeaza in nisa dumneavoastra si cereti-le sa creeze o recenzie a unui produs sau sa vorbeasca despre produse. Publicul website-ului dumneavoastra tinta trebuie sa se regaseaca in urmatorii lor.
Aduceti mai mult trafic din categoria public tinta catre site-ul dvs
Stabiliti obiectivul de a creste procentul de vizitatori ai site-ului dvs. din randul publicului tinta cu cel putin 50% in acest an.
Puteti genera mai mult trafic din categoria public tinta catre site-ul dvs. publicand regulat pe retelele de socializare, folosind anunturi platite si remarketing. Mergeti acolo unde petrec mai mult timp pe internet si fiti prezenti pe acele site-uri si platforme. Acest lucru va creste, de asemenea, gradul de notorietate a marcii in randul publicului tinta.
Datele pe care le-ati adunat pana acum despre oamenii care au interactionat cu afacerea dvs. va vor ajuta foarte mult in acest aspect. Sunteti interesat sa aflati mai multe despre oamenii care au facut anumite actiuni, actiuni care in cele din urma aduc venituri.
O modalitate facila de a descoperi publicul tinta sunt raspunsurile la anumite intrebari precum: cum arata un visitator care a facut X? Unde X este actiunea, fie ca este vorba despre o vanzare, completarea formularelor, solicitarea de detalii sau orice conversie sau actiune in canalul de conversie. Si prin aspect nu ma refer la ochi caprui. Cautam date demografice si orice alte atribute pe care le putem folosi atunci cand vizam un public. Varsta, interesele, locatia, etc.
Cresteti rata de conversie
Obiectiv: creste rata de conversie cu 3% in acest an.
Doriti sa va cresteti rata de conversie anul acesta? Mai intai trebuie sa discutam despre ce este rata de conversie si despre cum o puteti calcula inainte de a intelege cum sa o crestem. Puteti calcula rata de conversie impartind numarul de conversii la numarul total de interactiuni pe parcursul aceeasi perioade de timp si inmultind cu 100. Rata de conversie este exprimata procentual.
Procesul de incercare activa a cresterii ratei de conversie a site-ului nostru folosind diverse teste si modificari se numeste CRO – optimizarea ratei de conversie (conversion rate optimization).
Cateva elemente cheie atunci cand vorbim despre cresterea ratei de conversie sunt:
- Cunoasteti-va produsele si publicul tinta
- Includeti recenziile de la clientii dvs. pe site-ul dvs
- Adaugati live chat pentru a oferi o asistenta mai buna clientilor
- Oferiti cupoane si anuntati prin intermediul retelelor de socializare, reclamelor platite si marketing-ului prin e-mail cele mai recente oferte si cele mai noi produse
- Folositi campanii de e-mail si amintiti-le vizitatorilor ca nu si-au finalizat inca comenzile
- Informati-va clientii prin e-mail daca un produs pe care il au in Wishlist beneficiaza acum de o reducere
- Realizati descrieri mai bune ale produselor, care includ cuvinte cheie, fotografii si videoclipuri relevante.
- Imbunatatiti accesibilitatea site-ului dvs. prin crearea unui site web responsive, a unui CTA (call to action) puternic, a unui formular de comanda usor de inteles si completat si a unei experiente a utilizatorilor excelenta.
- Folositi semnale de incredere oriunde este relevant.
- Ascundeti sau inlaturati informatiile inutile de pe paginile de finalizare a comenzii pentru a face ca plasarea unei comenzi sa fie o experienta cat mai placuta
Am vorbit doar despre cateva exemple pentru ca atunci cand vine vorba de imbunatatirea unui site web lucrurile pot varia de la caz la caz. Trebuie sa gasiti ceea ce lipseste si sa il imbunatatiti. Discutati cu echipa dvs. de marketing si cu agentia de webdesign daca nu puteti identifica dumneavoastra ce lipseste. Cel mai probabil, va vor oferi un audit complet si va vor ghida.
Cresterea in rank a site-ului dvs
Scop: cresterea in rank a site-ului
Vreti sa faceti un obiectiv de a creste in pozitii in clasamentul Google in acest an?
Practic aici vorbim despre SEO
Trebuie sa postati mai des continut de calitate pe site. Lucrati la descrierile produselor si faceti un blog pentru magazinul online. Scrieti mai mult continut daca aveti deja un blog in magazinul dvs. online. Oferiti-le clientilor sfaturi despre cum sa foloseasca produsele sau cum sa aiba grija de ele. Puteti oferi o multime de sfaturi, iar tot acest continut este continut evergreen, adica continut care este mereu relevant indiferent de cat timp va trece. Adaugati videoclipuri si fotografii la postari. Nu uitati de conectarea (interlink) articolelor din cadrul blogului cu ajutorul linkurilor. Cu cat aveti mai multe postari pe blog, cu atat puteti face mai multe interconectari.
Cautati intotdeauna ce cuvinte cheie sunt relevante pentru site-ul dvs. si folositi-le. Cuvintele cheie sunt cuvintele pe care oamenii le folosesc atunci cand cauta pe google. Trebuie sa potriviti acele cuvinte cu cuvintele de pe site-ul dvs. Nu aruncati acele cuvinte sau expresii una dupa alta pe pagina produsului sau pe blogul dvs. Folositi-le inteligent in fraze elegante si cu sens. Nu uitati de metadescriere, titlu sau text alternativ. Metaetichetele (meta tags) sunt esentiale pentru site-ul dvs.
Lucrurile pe care le puteti gestiona pe website (cum ar fi descrieri ale produselor corecte, meta titluri etc.) sunt practic ceea ce toata lumea numeste on-page SEO.
O alta cheie importanta in cresterea clasamentului site-ului dvs. este obtinerea de backlink-uri de la site-uri externe. Gasiti site-uri web de renume, cu o pozitie mai buna de cat a websiteului dumneavoastra pentru a face legatura catre site-ul dvs. Cu cat rangul este mai mare, cu atat mai bine. Pozitia site-ului dvs. va creste cu fiecare backlink de la un site serios si de renume. Acesta este SEO off-page.
De obicei, SEO pe pagina este mai usor si/sau mai putin costisitor. Adica, nu trebuie neaparat sa investiti prea multi bani pentru a va imbunatati descrierile produselor. Si, in timp ce vorbim despre acest subiect, asigurati-va ca site-ul dvs. este la punct atunci cand vine vorba de SEO tehnic (de exemplu: etichetele de titlu sunt corecte si prezente, schema.org este prezent si corect, aveti breadcrumbs etc.).
De obicei, imi place aceasta abordare cand vine vorba de SEO: incercati sa aveti cat mai mult posibil websiteul dvs. in ordine si apoi straduiti-va pentru SEO off-page, cum ar fi backlink-uri si altele. Acest lucru se datoreaza faptului ca dezvoltatorul dvs., bazat pe un audit on-page SEO, poate de obicei sa remedieze o multime de lucruri (si uneori le puteti face singur!) destul de repede si va avea un impact bun – de obicei destul de rapid. Acest lucru va va asigura, de asemenea, ca aveti o baza adecvata atunci cand vine vorba de SEO si prezenta online a afacerii dvs.
Cresterea contul de social media pentru afaceri
Scop: cresterea conturilor de social media ale companiei
Exista atat de multe platforme de social media in zilele noastre. Incearcati sa fiti prezent, daca nu pe toate, macar pe cele pe care publicul tinta isi petrece mai mult timp. Fiti creativ si postati constant. Interactionati cu clientii dumneavoastra. Folositi hashtag-uri relevante si fixati-va locatia companiei pentru a ajunge la mai multe conturi. Oamenii pot cauta si urmari un anumit hashtag dar si nu contul dumneavoastra, dar asta nu inseamna ca nu vor cumpara din magazinul dvs. online. Va vor gasi prin hashtag-uri.
Puteti gasi si angaja un manager de social media daca bugetul va permite. Sau puteti posta daca sunteti o afacere mica cu un buget mic care nu poate acoperi un manager de social media sau daca aveti suficient timp pentru a posta pe retelele de socializare dupa ce ati terminat cu sarcinile de zi cu zi din cadrul companiei. Gasiti personae influente pe retelele sociale care se potrivesc nisei produsului dvs. si faceti o colaborare sau oferiti o reducere pentru o comanda viitoare daca clientii isi posteaza parerea impartiala despre produsele dvs. pe retelele de socializare. Nu uitati sa creati un magazin pe platformele de socializare, astfel incat clientii sa va poata vedea si cumpara cu usurinta produsele.
De asemenea, puteti organiza concursuri si utiliza reclame platite pe platformele de social media cu scopul de a trimite clientii catre contul de socializare al site-ului dvs. web.
Nu cadeti in capcana de a nu posta daca aveti un buget limitat. Puteti posta macar o data sau de doua ori pe saptamana, si chiar daca asta nu este suficient, sau postarile nu „arata premium”, asa cum vedeti la unele branduri mai mari, macar postati ceva. Doua postari pe saptamana pot avea efectiv efect. Tot e mai bine decat deloc.
Cresteti-va brandul si gradul de notorietate al website-ului in randul persoanelor
Scop: cresterea gradului de cunoastere a marcii mele
Cum sa cresti notorietatea brandului tau si a website-ului? Postati constant pe retelele de socializare si cereti clientilor sa posteze fotografii cu produsele dvs. si sa isi spuna parerea. Incercati sa obtineti link-uri externe de la alte blog-uri care se potrivesc nisa dvs., pornind un program de recomandare (referral program), folosind publicitate platita pe retelele de socializare, publicitate PPC (pay per click), folosind marketingul prin influentatori si creand mai mult continut pe blogul site-ului dvs. Acestea sunt doar cateva exemple.
Cresteti lista de abonati la newsletter
Scop: cresterea listei de abonati la newsletter cu 10% anul acesta
Faceti-va un obiectiv din a va creste lista de abonati la newsletter in acest an. Sunt mult mai multe sanse ca abonatii la newsletter sa cumpere mai des de pe site-ul dvs. decat cei care nu sunt abonati la site-ul dvs. Rulati mai multe campanii de e-mail marketing, dar nu faceti spam. Mentineti abonatii la curent cu cele mai noi produse de pe magazinului dvs. online si cu cele mai bune oferte si cupoane disponibile. Cum puteti face vizitatorii site-ului dvs. sa se aboneze la newsletter?
Faceti un banner, un slide-in sau o fereastra pop-up care sa ii informeze despre avantajele de a fi abonati la newsletter.
Cresteti numarul noilor cumparatori care fac prima achizitie
Scop: obtineti mai multi clienti noi
Este scopul dumneavoastra sa atrageti mai multi clienti noi care cumpara pentru prima data de pe magazinul online? Oferiti un cupon cu o reducere de 5% la prima comanda. Un alt element cheie in castigarea increderii noilor clienti este validarea data de recenzii. Nu exista o validare mai mare decat recenziile lasate de clientii care deja au cumparat si folosit produsele sau servicii pe care le vindeti. Cereti clientilor sa lase recenzii pentru a-si putea impartasi experientele. Recenziile sunt o dovada sociala puternica care poate convinge noii vizitatori sa devina noi clienti.
Imbunatatiti asistenta oferita clientilor
Scop: imbunatatirea asistentei oferita clientilor si cresterea satisfactiei clientilor prin servicii mai bune
Suportul pentru clienti este extrem de important deoarece acesta este o legatura directa intre compania dumneavoastra si clientii dumneavoastra. Puteti oferi cu usurinta asistenta pentru clienti pe site-ul dvs. cu ajutorul unui live chat. Comunicarea profesionala cu vizitatorii site-ului dvs. poate imbunatati vanzarile si poate creste rata de conversie.
Nu sunteti de vina daca livrarea intarzie din cauza serviciilor de livrare sau daca ceva s-a spart pe drum. Toti am avut uneori experiente dezamagitoare cand am cumparat ceva online. Dar asta nu inseamna ca puteti spune pur si simpla ca asta este. Discutati cu clientii dvs. si spuneti-le ce s-a intamplat si cum puteti ajuta. Puteti trimite un alt produs sau dati banii inapoi. Tot ce conteaza este sa aratati clientilor ca doriti doar ceea ce este mai bun pentru ei.
Un alt exemplu de imbunatatire a suportului pentru clienti este sa raspundeti la intrebarile clientilor pe un live chat si sa-i ajutati sa gaseasca ceea ce cauta sau sa-i directionati catre alte produse care functioneaza si mai bine pentru ei.
Reduceti timpul necesar al angajatilor sau a partenerilor dvs. pentru a finaliza sarcinile
Scop: imbunatatirea managementului timpului la locul de munca
Daca aveti un magazin online, stiti ca adaugarea de noi produse, crearea de noi campanii, verificarea comenzilor, comunicarea cu clientii, prezenta si postarea pe retelele de socializare, crearea si postarea articolelor pe blog si mentinerea platformei la zi necesita mult timp. Chiar daca aveti angajati sau lucrati cu agentii, acest lucru necesita totusi mult timp. Puteti reduce timpul petrecut cu aceste sarcini anul acesta organizandu-va mai mult. Setati din timp ce trebuie sa faca toata lumea si stabiliti niste termene limita. De exemplu, planificati-va in avans promotiile din acest an. In acest fel, echipa de marketing si angajatii vor sti sa se pregateasca in mod corespunzator si nu se mai pierde timp.
Reduceti frictiunea
Acest lucru este partial legat de punctul anterior, dar incercati sa cautati puncte de frictiune. Lucruri care nu merg. Pagini care nu au rezultate. Lucruri de genul acesta. Si vorbesc despre intreaga afacere. Reaprovizionarea va distruge profiturile din cauza faptului ca oamenii pre-comanda si apoi anuleaza acele comenzi din cauza faptului ca livrarea produselor de la producator dureaza mai mult decat ati aproximat? Aveti prea multe retururi chiar daca ati livrat in timpul pe care l-ati specificat pe website? Aveti prea mult produse pe stoc din sezonul trecut? Sunt distruse produsele fragile in timpul transportului? Incercati sa gasiti metode prin care sa reparati aceste situatii.
Ati observat ca unele pagini au o rata de iesire (exit rate) mai mare, o rata de respingere sau un timp de incarcare mai mare decat altele? In timp ce beti o cafea analizati ce se intampla pe acele pagini specifice. Cu siguranta veti gasi rapid problemelor si rezolvarile. Daca nu aveti timp, apelati la o companie care sa va ajute.
Si uneori, puteti cauta si mai profund cu serviciile care ofera o harta termica a modului in care clientii dvs. interactioneaza cu o pagina, cum ar fi spre exemplu pagina de plata (checkout page). Trebuie sa gasiti lucrurile pe care majoritatea persoanelor le gasesc greu de facut, inteles sau sunt enervati de ele si sa le reparati. Dupa ce aceste probleme sunt reparate, experienta clientilor pe magazinul dvs. online o sa fie mai placuta.
Analizeaza, seteaza si porneste
Aveti raportul anual de anul trecut si toate datele site-ului dvs. Parcurgeti toate aceste statistici si vedeti ce lipseste si ce poate fi imbunatatit. Exista intotdeauna loc de imbunatatire, mai ales cand vorbim despre comertul online.
Stabiliti obiective realiste si realizabile pentru site-ul dvs. si incepeti sa lucrati. Gasiti o strategie care se potriveste afacerii dvs. Exista intotdeauna un buget limitat si o perioada limitata de timp, asa ca tineti cont de acest lucru.