Am ajuns la concluzia ca nu mai exista business offline. Adica, nu unul profitabil constant. Totul a inceput de la un amic de pe Facebook, care a intrebat deschis, unde poate gasi nu mai stiu ce serviciu(cred ca era vorba de un instalator sau ceva de genul). Am zambit, dar apoi un alt amic mi-a povestit de un prieten de-al sau care intrebase recent de un dentist pe Facebook. Mi-am amintit brusc de un nene ce isi promoveaza langoseria pe Facebook. Si lumea ii si raspunde prin like-uri si review-uri.
Stiu atatia instalatori, cabinete dentare, etc… mi-e greu sa cred ca cei care pun intrebarile nu trec sau nu au trecut recent pe langa un cabinet dentar pe strada. Dar, e doar vina internetului. Tot comportamentul consumatorului s-a modificat. Si se modifica tot mai mult. Astazi, multi cauta pareri, sau li se pare direct mai usor sa caute pe net informatii in legatura cu orice domeniu, orice firma si orice produs sau serviciu iar companiile care nu realizeaza acest lucru, pierd clienti si bani. Efectiv ii lasa pe masa.
Sunt sanse mari ca, atunci cand un client intra in magazinul tau fizic, sa stie deja ce vrea, sa stie preturile competitiei si plusurile sau minusurile produsului pe care il oferi. Pana si un client care nu stie o limba straina, se poate documenta lejer pe net, deoarece si la noi, toata comunitatea si ideea de grupuri/Q&A-uri/forumuri/bloguri a inceput sa isi ia avant.
Daca privim tot procesul de cumparare ca un drum, acesta incepe si se incheie pe internet. Fie ca vorbim de etape intermediare sau chiar tot procesul, internetul are o putere mare in ceea ce priveste decizia clientului.
Un mic exemplu: Clientul vrea un televizor, cauta pe net, da de Emag, citeste pareri si se hotaraste in urma parerilor gasite pe net, ca vrea un Samsung de 81cm. Sunt sanse sa il cumpere de acolo, sau daca poate sa il ia mai rapid fara sa piarda bani(sau o pierdere neglijabila) il cumpara de la magazinul din orasul sau fiindca e nerabdator. Sanse mari, sa posteze pe Facebook in legatura cu noua achizitie.
Decizia de a cumpara un Samsung de 81cm, a venit din cauza internetului. Iar tot procesul de cumparare a inceput pe net, printr-o cautare pe Google probabil.
Pe scurt, daca nu cauti si online clienti, sau nu esti vizibil si usor de gasit, pierzi clienti. De aici si ideea:
Nu mai exista business offline
Competitia e mare! Desigur, difera in functie de nisa ta si de publicul tau tinta cat de mult ai beneficia de o prezenta in mediul online, dar in orice caz, ajuta. Uneori enorm, in functie de ROI(return on investment) si de marja de profit practicata. Dar tinand cont ca in 2016 poti avea un site realizat intr-un mod profesional cu o investitie initiala, iar apoi costuri anuale chiar si de sub 100RON pentru a-l mentine online, probabil iti vei recupera rapid investitia. Mai ales ca, se aude ca nu prea sunt sanse ca in viitorul apropiat sa pice ideea de ‘net’.
Inca nu ma crezi? Pana si in Romania lumea da google dupa lucruri precum ‘unghii cu gel timisoara’ sau ‘cabinet stomatologic timisoara’. Si probabil un om care cauta un cabinet stomatologic, are o problema cu dintii si sunt sanse mari sa devina client. Daca nu ai o prezenta online(website, pagina dedicata de facebook, etc.), ar fi destul de greu sa dea de tine respectivul. Daca te uiti la pozele de mai jos, vei vedea ca desi toata lumea stie pe cineva care stie un dentist(desi probabil toti cunoastem un dentist sau locatia unui cabinet stomatologic), in jur de 590 de oameni cauta lunar dupa termenul cheie amintit mai sus. Poate si mai multi daca am omis eu anumite cautari pe care un om cu dureri le-ar putea pune celor de la Google.
Rezultatele de mai sus sunt obtinute cu ajutorul utilitarului de la Google, Keyword Planner. Cu acest mic utilitar online iti poti planifica si gasi cuvinte cheie care sa dea rezultate. Te provoc si pe tine sa iti cauti nisa sau produsele, dar si nisa/produsele + locatiile din care ai cel mai des clienti.
Tot conceptul de internet afecteaza atat de puternic consumatorii incat pana si in orasul meu natal s-au inregistrat in medie 15 cautari lunare dupa anumiti termeni de cautare studiati pe subiectul amintit mai sus. Si e un oras de <15mii de locuitori. Ar fi culmea intr-un oras asa mic din toate punctele de vedere sa nu cunosti un dentist. Si totusi lumea cauta.
Plus ca, in momentul in care un om cauta ceva atat de bine targetat, nisa ta + orasul in care iti desfasori activitatea, ai sanse maxime sa il transformi din potential client in client. Daca ai si servicii de calitate, in client fidel.
Daca luam in considerare ca tot internetul romanesc, numarul utilizatorilor de internet dar si timpul petrecut de acestia pe net creste intr-un ritm destul de bun, putem zice ca lumea va cauta tot mai mult pe net dupa diverse servicii si produse.
Dar cum imi pun afacerea pe net?
Usor.
- Faci rost de un website bine gandit, il optimizezi la sange d.p.d.v seo, mai ales pentru cautari locale, si te asiguri ca vizitatorii te pot contacta usor. Ideal e sa ai si un formular de contact, dar si adresa, mailul tau de lucru + numar de telefon afisate. Un mare plus il poate reprezenta si un blog care are legatura cu ce face compania ta.
- Te prezinti pe retelele de socializare. Preferabil e sa ai o pagina dedicata afacerii tale pe Facebook cel putin.
- Esti activ pe retelele de socializare si daca se aplica in nisa ta, actualizezi site-ul.
N-am eu timp de asa ceva, oricum nu merita bataia de cap
Daca ai citit pana aici si inca sustii acest lucru, fie crezi ca e greu sa ai un website prezent, fie crezi ca iti merge destul de bine, si nu are rost.(bineinteles, pana vine urmatorul hit in orasul tau, cu o strategie puternica de marketing, prezent online, care inspira incredere prin investitiile facute, si iti fura 40% din clienti fara sa transpire)
E adevarat, nu va bubui afacerea in ziua in care lansezi site-ul. E un joc pe termen mediu/lung. Dar nu cred ca vrei sa inchizi afacerea peste un an, mai ales daca incepe sa miste tot mai bine, nu?
Cam cat dureaza sa tii la zi o prezenta online buna? Hai sa vedem dupa caz:
Pe Facebook: iti rupi ~10 minute din timpul pe care oricum il pierzi pe aceasta retea, si postezi o data la 2-3 zile ceva interesant pentru clientii tai.
Un site de prezentare: daca ai un portofoliu sau ceva asemanator, il actualizezi cand consideri necesar. E mai simplu decat crezi, dar poti apela si la ajutor. Daca nu ai un portofoliu, efectiv ii faci o verificare(sau rogi pe cineva din domeniu), si in cazul in care cineva vrea sa te contacteze formularul prezent pe site iti va trimite datele vizitatorului direct pe adresa ta de mail. ca tu sa il poti contacta usor. In medie, daca nu apelezi la ajutor platit, probabil vei pierde 1-2h pe saptamana in cel mai rau caz.
Un blog: recomandarea mea e sa scrii un articol pe saptamana cel putin. Sa zicem ca pierzi 4 ore pe saptamana, scriind 2 articole. + 10minute postandu-le pe Facebook.
Un magazin online: Acest tip de site mananca cel mai mult timp dar, daca e bine facut, te ocupi doar de comenzi si promovare. Stocurile si preturile se actualizeaza automat la un magazin online modern, daca ai furnizori capabili. Desigur, daca ai putine produse probabil vei prefera sa o faci tu manual pentru a reduce costurile initiale de realizare, deoarece nu implica cunostinte avansate de fizica cuantica. Promovarea, pe langa cea platita care este cam obligatorie in multe cazuri, trebuie realizata si intr-un mod gratuit, care implica o prezenta constanta alaturi de clientii tai. Promovarea gratuita o faci postand pe retelele de socializare, comunicand cu clientii care pun intrebari, etc.
Un exemplu concret de actualizare stocuri si preturi la un magazin online Magento cu 11mii de produse, printr-un fisier Excel primit de la furnizor: in 20-30 de minute. In functie de cat de complex sunt grupate produsele si cat de rapid te misti, acest timp poate fi redus. Deci daca chiar vrei sa reduci la maxim costurile, se poate daca investesti timp!
Clar ca tot ce am scris mai sus nu e batut in cuie. Ca orice activitate, si aceste lucruri mananca timp, mai ales cand vrei sa te ocupi tu de toate. Dar ideea e ca nu consuma n ore pe zi sa ai o prezenta online decenta, la un nivel care poate sa iti ofere un avantaj major.
Concluzii
Conceptele de marketing online, prezenta online sau legatura business-client prin internet, nu sunt un trend sau ceva trecator. Este modul in care se vor desfasura afacerile, cel putin in viitorul previzibil.
Daca pana acum, locatia si afisul mare in mijlocul orasului insemna clienti si profit, lucrurile incep sa se schimbe. Astazi, daca nu te mentii in atentia clientilor in mediul online, cineva o va face. Si iti va lua clientii.
Asa ca, alege cu cap pentru afacerea ta, recunoaste ca nu mai exista un business 100% offline si incepe de acum sa iti construiesti o prezenta online. Mai ales cu toate avantajele si resursele prezente pe net. Pana si unele langoserii au o prezenta online buna si obtin si like-uri pe Facebook (eu zic ca o duc mai bine in vanzari, vs competitie).
Tu ai un business? Ce mai astepti?
Obtine un pret pentru site-ul sau magazinul premium pe care afacerea ta il merita, luand legatura cu noi prin pagina noastra de Servicii, sau cu ajutorul paginii noastre de Contact. Suntem porniti sa redefinim calitatea serviciilor online.
Daca ti-a placut articolul si il consideri util, spune-ne parerea ta printr-un comentariu si da-i un share/like pe reteaua ta de socializare preferata!
Si nu uita! Prezenta online sub forma de site sau magazin online, cu scopul de aduce direct clienti sau vanzari, inseamna sa lucrezi constant la optimizarea magazinului sau a site-ului tau.