Cauti un logo pentru firma ta? Inainte sa iei o decizie e bine sa te documentezi, sa vezi cate tipuri de logo exista si sa te gandesti ce tip de logo iti va reprezenta mai bine compania. Si pentru ca acum nu mai e suficient sa ai un singur logo, am scris si despre variatiile unui logo si de ce sunt atat de necesare in zilele noastre.
In acest articol vom discuta, pe scurt, despre cateva tipuri de logo, mai specific de sase tipuri. Factori precum domeniul in care activeaza firma ta, a competitiei din nisa respectiva sau a imaginii pe care dorești ca firma ta să o aibă pe piață, vor influenta modul in care trebuie sa arate logoul.
Pentru cele mai bune rezultate, se recomanda sa consulti un designer grafic caruia sa ii comunici ideile tale si cum vrei sa fie reprezentata imaginea firmei pe piata. Designerul va reusi sa sintetizeze ideile si istoria firmei, se va documenta in ceea ce priveste publicul tinta si a domeniul in care activezi.
Indiferent de tipul de logo pe care il doresti, exista cateva reguli de baza, obligatoriu de respectat pentru a preveni anumite probleme in mediul de productie, atunci cand incepem sa folosim logoul in activitatea companiei:
- Logoul trebuie sa fie vectorial pentru ca acesta sa fie scalabil fara a-si pierde din calitate.
- Trebuie sa fie lizibil indiferent daca este tiparit pe o carte de vizita sau pe un panou publicitar. In special atentie la detalii, precum liniile fine care inca trebuie sa fie vizibile daca logoul este folosit la o dimensiuni mai mica dar sa isi pastreze calitatea daca este printat la dimensiuni mari.
- Verifica si ca logoul sa arate la fel de bine pe fundaluri de culori diferite. Vezi mai multe detalii despre aceste reguli aici.
Cate tipuri de logo exista?
Sa revenim la tipurile de logo si anume despre cele sase despre care vom discuta mai mult: lettermark, wordmark, submark, brandmark, combination marks si emblem.
1.Lettermark
Logo-ul compus din cateva litere, de cele mai multe ori din initialele unei companii, este de tip lettermark. Se foloseste, de cele mai multe ori, pentru a simplifica denumirea prea complicata sau lunga a companiei.
Literele companiei sunt fundatia acestui logo. Forma, proportiile si culorile vor determina impactul asupra brandului. Ai grija ca logo-ul sa se potriveasca companiei tale si sa fie calitativ pentru a putea fi folosit in orice mediu – digital si printat – deci sa te uiti atent inainte sa achizitionezi un logo la grosimea caracterelor, distanta dintre litere, culori, etc.
Daca afacerea ta este la inceput de drum sau doar acum ai inteles cat de important este un logo si iti doresti unul, este recomandat sa adaugi si numele companiei sub abreviere, astfel incat persoanele sa faca legatura intre logo si firma. Cu timpul, dupa ce ti s-a consolidat o imagine pe piata, poti renunta la adaugarea numelui complet al firmei si sa folosesti doar logoul de tip lettermark.
2.Wordmark
Este cel mai folosit tip de logo. In ce consta? Este pur si simplu denumirea companiei. De ce am zis ca este cel mai folosit? Acest tip de logo iti face cunoscut de la prima vedere numele companiei. Perfect pentru un start-up sau o afacerea care inca se straduieste sa isi faca un renume.
Functioneaza cel mai bine daca compania are o denumire scurta si atractiva.
Chiar daca pare simplu de conceput, un logo designer stie ca nu e chiar asa. Forma, proportia (kerning, tracking), stilul si culorile trebuie sa corespunda valorilor si domeniului companiei. Acest tip de logo trebuie construit cu mare atentie in special daca din numele firmei nu se intelege domeniul de activitate al firmei.
Tinand cont ca este de multe ori un tip de logo folosit de companii aflate la inceput de drum, daca stam sa ne gandim putin despre viitorul companiei, brusc atributele si modul in care este construit un logo de tip wordmark devine foarte important. El poate pava directiile in care se poate merge pe viitor, atunci cand compania are nevoie de o imagine mai complexa, intr-un proiect mai complex de branding sau redesign.
3.Submark
Poate nu stiai ca poarta denumirea de Submark dar le vezi zilnic. Icoanele sau pictogramele aplicatiilor precum Instagram, Facebook, Linkedin, Google +, Youtbe, etc, sunt submarks. Deci un sub mark este un semn derivat din logo-ul companiei.
Sunt formate dintr-o litera sau cateva litere intr-o forma si cel mai adesea folosite cand ai un logo mai lung pe care doresti sa il scurtezi intr-un singur element grafic pentru a fi utilizat ca favicon pentru site (link), imagini pe profilurile de social media sau icoane pentru diverse – spre exemplu pentru icoanele aplicatiilor unde spatiul nu iti permite un logo de dimensiuni mari.
Unele companii au submarks pentru fiecare dintre serviciile sale. Prin aceasta metoda se atribuie un simbol diferit fiecarui serviciu, dar se pastreaza o imaginea a brandului coerenta. Cel mai la indemana exemplu este GOOGLE – poti sa te uiti la submarkul de Google +, Google maps, Google search, etc.
4.Brandmark
Ce include brandmark-ul? Cand auzi brandmark te poti gandi deja la simboluri, imagini si pictograme care variaza de la un design minimalist la un design cat mai complex.
Se potriveste insa companiei tale acest tip de logo? Vei afla imediat. Imaginile pot exprima mai bine ideile pe care doresti sa le faci cunoscute, idei care sa iti reprezinte cu succes afacerea.
De cele mai multe ori se foloseste cand brand-ul este deja cunoscut si publicul nu mai necesita si o confirmare printr-un text ca sa stie ca produsul sau serviciul face parte din acel brand.
Daca vorbim de o clasificare pe scara larga a logourilor de tip brandmark, putem imparti astfel:
- Pictorial brandmarks sunt icoanele sau pictogramele reprezentative in care se gasesc forme recunoscute de toata lumea precum anumite obiecte sau animale.
Cu ajutorul unui logo de acest tip poti sa te faci inteles printr-o imagine in orice tara, trecand astfel peste barierele lingvistice. Poate vezi asta ca un avantaj, insa daca esti un start-up sau o companie care nu si-a facut inca cunoscut brand-ul, un brandmark este doar o imagine fara text din care publicul nu intelege din acel logo cu ce se ocupa firma ta sau ce le poti oferi.
Stilul lor poate varia extrem de mult, de la cat mai compus la cat mai minimalist, de la cat mai real la cat mai geometric in functie de domeniul companiei.
Ca exemple putem trece in revista logo-uri precum: Redbull, Pringles, Apple.
- Abstract brandmarks – Acest tip de logo este exact cum se numeste, abstract. Este format din una sau mai multe forme geometrice: triunghiuri, patrate, linii si orice alte forme.
Le vezi destul de des si intelegi acum ce reprezinta. Branduri precum Renault, Nike, Adidas sau Pepsi folosesc logo-uri cat se poate de abstracte. Sunt recognoscibile logourile lor pentru ca aceste companii au investit extrem de mult in branding, insa daca nu ai fi stiut de aceste companii si ai vedea logo-urile lor pentru prima data nu ai intelege cu ce se ocupa.
Daca nu ti-ai solidificat/ intarit identitatea brandului deocamdata pe piata, acest tip de logo nu este fiabil pentru compania ta. Doar un semn abstract si minimalist la prima vedere cu siguranta va avea o alta insemnatate de la persoana la persoana, si nici una nu se va gandi direct la firma ta.
- Mascots sau logo care intruchipeaza o mascota, un personaj lustrat, reprezentativ pentru compania ta. La conceperea sau alegerea unui logo de tip mascota insa trebuie sa existe un echilibru intre un design prietenos si un design profesional. Difera de alte tipuri de logo-uri pentru ca acest tip de logo face mai mult apel la emotiile persoanelor.
Iti doresti ca logoul sa fie prietenos si sa atraga dar totusi ai grija sa fie luat in serios si sa evidentieze si ca serviciile companiei sunt de calitate.
Stabilirea unei relatii emotionale cu clientii tai poate fi ceea ce te diferentiaza de competitie si poti sa ai mascotele la stand sau in magazinul tau fizic, daca este cazul, sustinand toată munca pe care o desfasoara compania ta.
Poti alege un logo de tip mascota cand vrei sa atragi copii, familii si iti doresti ca brandul tau sa fie cunoscut ca unul prietenos si distractiv. Domenii in care se pot folosi sunt domenii precum catering, restaurante, mancare, bauturi, servicii pentru copii precum gradinite private, magazine cu
produse pentru copii, etc, ai prins ideea. Insa si in acest caz daca esti un start-up este indicat totusi sa ai si numele firmei prezent pana se consolideaza bradul.
Mai jos, vedeti exemplul Michelin. Mascota poarta numele de Bibendum, sau Bib pe scurt, si este chipul marcii MICHELIN inca din 1898.
Sau probabil cel mai cunoscut si mai iubit iepure – Quicky. Quicky este mascota reprezentativa pentru Nesquick.
5.Combination marks
Ne referim aici la combinatii intre tipurile de logo revizuite mai sus. Poti sa optezi pentru o combinatie precum brandmark si wordmark sau lettermark, adica sa existe numele firmei tale impreuna cu o reprezentare simbolica. Este cel mai folosit tip de logo pentru ca astfel prezinti personalitatea, domeniul de activitate dar si numele companiei.
Pentru ca este destul de complex in forma sa initiala si dificil de folosit in toate mediile, poti folosi variatii al acestuia. Daca apelezi la un designer grafic, este recomandat, daca nu ti se ofera direct, sa precizezi ca doresti si variatii.
Cand vine vorba de variatii acest tip de logo este si foarte versatil. Poate reprezenta firma si prin folosirea separata a simbolului grafic sau a denumirii companiei, mentinand coerenta brandului. Spre exemplu daca ai nevoie sa plasezi logoul intr-un spatiu mic, spre exemplu cand vorbim de un favicon pentru websitul tau, atunci folosesti reprezentarea grafica. Spre exemplu Sinners Projects sau Dove.
Vezi la multe branduri uneori brandmark si uneori brandmark si wordmark sau uneori wordmark.
6.Emblem
Cum ii spune si denumirea este o emblema sau insigna.
Emblemele sunt probabil cele mai vechi forme de logo-uri, inca din Evul Mediu, daca nu si de mai devreme. Putem vedea embleme/crests pe imaginile cu fortarete sau pe scuturile folosite.
Sunt mult mai incarcate din punct de vedere vizual pentru ca se include numele brandului intr-o emblema. Pe cand la combination marks poti sa separi spre exemplu elementul grafic de text, in cazul logo-ului de tip emblema nu exista aceasta optiune. Sunt mai greu de folosit in special in spatii mai mici. Spre exemplu daca vrei sa folosesti emblema ca favicon sau icoana pentru un app va fi dificil.
Insigna sau emblema are un design clasic si traditional de cele mai multe ori. Inspira incredere si autoritate, probabil si pentru ca in majoritatea cazurilor emblemele sunt folosite de catre departamentele statului, scolilor sau universitatilor. Exista si branduri precum Alfa Romeo sau Burger king care folosesc embleme.
Concluzii – tipuri de logo
Acum ca ai aflat cate tipuri de logo exista, sau cel putin care sunt cele mai populare, poti sa incepi sa analizezi ce tip de logo crezi ca se potriveste pentru compania ta. De recomandat totusi este sa contactezi un grafic designer – specializat pe logo design, pentru ca firma ta sa aiba un logo realizat corect adaptat brandului tau. Vezi mai multe despre branding si logo aici.
Noi recomandam daca esti un start-up sau ai o companie care nu si-a facut cunoscut inca brandul sa alegi un logo care sa afiseze numele companiei si un simbol reprezentativ. Simbolul grafic este o optiune, in functie de nisa sau de imaginea pe care doresti ca firma ta o afiseze pe piata.
Logoul ales si variatiile acestuia au ca scop consolidarea unei imagini coerenta si atragatoare a brandului tau si pregatirea terenului pentru evolutia companiei ca si brand in ochii clientilor si partenerilor tai.
Inafara de regulile care se aplica in procesul de crearea a unui logo, reguli care privesc detalii si executie, o companie poate sa isi aleaga tipul de logo care se potriveste viziunilor sale.
Dupa ce ti-ai stabilit principiile de baza si valorile companiei tale, poti apela cu incredere la o agentie experimentata, pregatita sa faca nevoie cerintelor tale in materie de branding, logo design si consultanta in branding.
[social_buttons facebook=”true” twitter=”true” pinterest=”true” google_plus=”true” linkedin=”true”]