Experienta utilizatorului: Importanta spatiului in web design

In zilele noastre, suntem inconjurati cu informatie peste tot. E extrem de important sa ne gandim la claritatea unei pagini web si la cum putem atrage atentia asupra informatiei prezentate – fie ca discutam despre un magazin online, blog sau doar un site de stiri. Organizand cat mai eficient si clar informatia putem creste atat experienta utilizatorilor cat si rezultatele noastre, ca si vanzatori/scriitori/jurnalisti/etc.

Spatiul ‘alb’ sau ‘spatiu negativ’, se refera la spatiul gol dintre sau in jurul elementelor din cadrul unui layout al unei pagini web. Si de multe ori este neglijat sau chiar vazut ca un lucru rau deoarece multi considera ca prioritatea numarul unu este sa incapa cat mai multa informatie ‘above the fold’ (adica in partea vizibila a unei pagini, in momentul in care utilizatorul ajunge pe aceasta). Trebuie totusi sa ne amintim ca un layout complex poate alunga vizitatorii, mai ales in momentul in care se abuzeaza de diverse poze, imagini sau culori si forme.

Desi ai fi tentat sa il consideri ca spatiu pe ecran pierdut, spatiul alb este esential si extrem de important atunci cand vrei sa te asiguri ca vizitatorii paginii tale pricep ce incerci sa le arati/spui/vinzi.

Pe langa faptul ca spatierea corecta si prezenta unor spatii ‘albe’ imbunatateste lizibilitatea paginii tale, aceasta poate prioritiza anumite elemente sau chiar sa inspire o anumita pozitie a brandului tau. – Vezi Apple si modul in care isi organizeaza atat site-ul, cat si faimoasele Apple stores, oferind fiecarui produs mult spatiu pentru a-l evidentia si a da impresia de eleganta si exclusivitate.

Hai sa vedem cum poate ajuta acest concept de ‘white space’ experienta utilizatorului unui site web sau un magazin online.

 

5 idei despre cum imbunatateste spatiul ‘gol’ experienta utilizatorului

 

     1.Usor de citit, usor de scanat

O pagina dezordonata pe langa faptul ca nu este atractiva, nu prea ii imbie pe utilizatorii paginii sa citeasca textul sau sa acorde atentie unor anumite elemente de pe pagina. Cu ajutorul spatierii corecte, putem reduce cantitatea de text vazuta de-o data de utilizator, pentru a face mai usor de citit informatia prezentata. De asemenea, putem impune o ierarhie vizuala in interiorul paginii.

 

       2. Stabileste prioritatile

Un element (sa zicem un call to action) inconjurat de mai mult spatiu, poate atrage atentia mai usor, decat pierdut prin alte 10 elemente. Mai ales daca paleta de culori folosita in tot layoutul paginii este bine gandita.

 

       3. Poate ghida vizitatorul

Spatiul gol / spatiul ‘alb, are puterea de a ghida vizitatorul, in functie de intentia designerului. Amplificand prezenta anumitor elemente, cei care viziteaza pagina sunt ghidati sa observe usor anumite elemente, dorite de noi.

 

       4. Sofisticat si elegant

Cand folosim mai generos spatiul alb, putem contribui la pozitionarea brandului in ochii clientului. Un exemplu clar ar fi, nise precum cosmeticele, sau moda. In astfel de nise spatiul alb este folosit intr-o mare masura chiar si in materialele promotionale (reclame, bannere) pentru a da produselor un aer de eleganta si calitate.

 

      5. Este obligatoriu pentru un layout armonios

Cu ajutorul spatierii corecte, putem realiza un balans intre continut si imagini sau alte elemente, si putem realiza un aspect mai curat si usor de vizualizat. Parerea mea este ca, spatiul alb si continutul au aceeasi importanta. Chiar daca pe pagina avem continut de nota 10+, dar este prezentat gresit si ingramadit, vom pierde clienti sau vizitatori din simplul fapt ca acestia nu reusesc sa scaneze sau sa citeasca eficient pagina.

 

Moduri in care spatiul gol poate fi aplicat pentru a imbunatati experienta vizitatorilor unei pagini:

  • spatiu in jurul graficelor si imaginilor;
  • margini, padding si  gutter inte diverse elemente;
  • spatiu intre coloane;
  • spatierea corecta a tipografiei web, prin spatierea liniilor de text si a literelor dar si prin alegerea unui font si a unei dimensiuni de font corecte;

 

experienta utilizatorului in web designspatiul gol si importanta in web designwhite spate in web design

Care e cel mai popular motor de cautare si care are cel mai simplu design? Indiciu: Google!

Concluzii

Cred ca o abordare corecta, este sa ne gandim ce am prefera noi sa vedem in momentul in care aterizam pe o pagina web (indiferent de nisa sau continut). Elemente bine organizate si usor de citit, sau diverse informatii aruncate si adunate peste toata pagina?

Experienta utilizatorilor poate fi enorm imbunatatita cu ajutorul spatiului ‘gol’, si poate face diferente precum: un vizitator care paraseste pagina in sub 1 minut, sau un vizitator care ramane pe site si navigheaza linistit si fericit pe site-ul tau.

Modul in care aranjam si prezentam continutul are un cuvant greu de spus atunci cand discutam despre conversii sau interactiuni cu informatia prezentata de noi. Probabil de-asta sunt si asa un mare fan al minimalismului in web design.

Pe scurt:

Spatiul alb, white space sau spatiu gol… indiferent cum vrei sa ii spui este doar o parte din experienta utilizatorului, si daca ai si un site responsive, cu continut de calitate si care urmeaza cele mai bune practici SEO, ajuta la ‘fericirea’ celor care interactioneaza cu site-ul tau si ii determina sa revina.

 

Daca ti-a placut acest articol nu uita sa ii dai un share pe reteaua ta de socializare preferata, si daca esti pregatit sa treci la urmatorul nivel nu ezita sa ne contactezi.

[social_buttons facebook=”true” twitter=”true” pinterest=”true” google_plus=”true” linkedin=”true”]