Daca te astepti ca cineva sa vina si sa refaca/construiasca un site web, un buton, o campanie de marketing sau chiar un produs, si sa iti livreze rezultate geniale iar tu in principiu sa nu faci nimic decat sa il chemi si apoi sa faci plata… esti pe cale sa ai cateva surprize.

Pe langa faptul ca nu ar fi corect pentru respectivul designer care nu are toate datele/instrumentele necesare sau autoritatea necesara sa isi faca treaba, ar fi si odesigner-suport-creioane-colorate pierdere de bani pentru tine. Chiar daca reuseste! Fiindca daca tu nu te-ai pregatit pentru o colaborare, si el reuseste…imagineaza-ti ce ar fi putut face daca avea mai mult ajutor din partea ta.

Dar nu vorbim aici doar de web design sau product design. Despre ce discutam se aplica si cand ne referim la servicii de consultanta – am nevoie sa ma ajuti, ca sa te pot ajuta. Cum te poate ajuta un consultant in business sau marketing, daca nu primeste tot ce are nevoie de la tine? Si cati bani pierzi, daca tu de-abia dupa ce incepe colaborarea incepi sa aduni datele de care acesta are nevoie?(poate uneori pierzi doar timp, atunci ai noroc. Oarecum.) Vom povesti mai mult pe ideea asta de-a lungul acestui articol dar pana atunci hai sa stabilim de la ce a pornit acest articol:

Nu e nici un secret ca, ne place sa citim carti publicate de designeri si marketeri in special, dar si din alte domenii. Cum nu e nici un secret ca suntem la zi cu majoritatea blogurilor care ne-au starnit interesul. O data cu ce am mai invatat fie pe pielea noastra in urma colaborarilor, fie din lectura, ne-am gandit ca un astfel de articol ar putea ajuta multi oameni care detin un business sau un proiect, dar si pe designerii de la noi din tara.

 

Deci, cum colaborezi cu un designer?

Sunt cateva idei care asigura atat o colaborare eficienta, cat si rezultate. In multe cazuri, se ajunge la o situatie neplacuta, la discutii fara sens, la amanari sau tot felul de aventuri din cauza uneia dintre parti: clientul sau designerul. O sa lasam designerul de-o parte fiindca stim ca ai ochi pentru oameni de calitate si nu ai inceput colaborarea cu cineva nepriceput.(doar de-asta l-ai contactat nu?)

Vom dezbate niste idei pe care tu, ca si client/colaborator al unui designer/agentii trebuie sa le ai in vedere, pentru a fi sigur ca proiectul tau se indreapta in directia dorita de tine si in final, are succes.

 

Sa intelegem pentru ce sunt responsabili designerii

Pentru design! Pai da, dar nu te limita, exprimandu-te la design doar la ideea de cum arata ceva, ci si la ideea de cum se manisfesta solutia pentru problema pe care o rezolva. Pentru ca designul este o solutie care repara o problema, tinand cont de anumite limitari.

Un exemplu concret:

Client: Clientii mei ezita sa plaseze comenzi. Adauga in cos produsele si cand ajung in ultima faza de plasat comanda, pleaca si nu mai finalizeaza comanda.

Designer: Pai costa 30lei livrarea oriunde in tara.

Client: Da pai, nu imi permit sa livrez ieftin daca se da comanda de un produs.desk

Designer: O solutie: livrare gratuita la comenzi de minim 200lei – Sau pentru anumite bundle-uri(unde ai calculat ca iesi ok daca platesti tu transportul).

Ai identificat problema, limitarile si solutia?

Problema: oamenii nu termina procesul de comanda, se pierd clienti.

Limitari: Nu putem livra un produs cu livrare gratuita.

Solutie: Livrare gratuita pe baza indeplinirii unor conditii. Crestem atat numarul de clienti, cat si numarul mediu de produse vandute pe comanda.

 

Da, tot cel care s-a gandit la aspectul magazinului online, s-a gandit si la procesul de comanda, la amplasarea CTA-urilor cat mai eficient sau la diverse strategii pentru a optimiza toata vanzarea.

Un designer trebuie sa fie la curent si implicat in strategia ta de rezolvare a unei probleme. Designerul devine un Xerox uman in momentul in care tu cu staff-ul tau te gandesti la o solutie si el doar o executa. Plus ca, daca ai aplelat la cineva experimentat, s-ar putea sa aiba solutii si idei la care tu si staff-ul tau nu v-ati gandit. Fiindca nu asta e meseria/job-ul vostru. Si e ok sa fie asa, findca de-asta ai apelat la un expert in domeniu, un designer.

 

Ce asteptari avem?

Trebuie sa ai un set de asteptari. Trebuie sa iti stabilesti la ce te astepti sa te ajute un designer si ce problema sau probleme ai SI CEL MAI IMPORTANT – spune-i designerului.

Acest lucru te va ajuta in doua modalitati: designerul stie care sunt asteptarile si problemele tale si stie la ce solutii trebuie sa se gandeasca si tu, vei avea o modalitate de a masura succesul. Daca iti indeplineste asteptarile sau chiar ti le intrece, si ofera solutii bune pentru problemele tale, atunci stii ca se fac pasi mari spre succesul proiectului.

Ai asteptarea ca, redesign-ul sa creasca numarul de pagini vizualizate de fiecare client al tau cu un anumit buget si pana intr-o anumita data? Spune-i designerului. Si spune-i cum vei masura eficacitatea solutiilor lui. Astfel, toata lumea implicata in proiect stie ce trebuie sa urmareasca.

De notat, ar fi ca, si staff-ul tau sa fie la curent cu tot ce se intampla in acest proces. Mai ales in cazul in care si cu ei te consulti in ceea ce priveste proiectul ce urmeaza sa inceapa.

 

Autoritate si spatiu

Este extrem de clar ce autoritate ai tu ca si sef/manager/patron/titlu de job. La fel trebuie definita si autoritatea unui designer, atat tie cat si staff-ului care participa la proiect.

Da, toata lumea stie ca tehnic vorbind tu ai tot. Tu esti seful tu detii firma si ai ultimul cuvant. Dar nu asta e ideea; fiecare om din echipa ta are o autoritate. Seful de magazin are o anumita autoritate asupra lucratorilor comerciali. Atat managerul cat si vanzatorul stie si recunoaste autoritatea sefului de magazin. Exact la fel trebuie sa se intample si cu un designer.

Trebuie sa ai incredere in designerul cu care vrei sa colaborezi. Trebuie sa le dai autoritatea lor, si in cazul in care e vorba de o echipa mai mare sa fie si echipa ta informata, autoritatea sa ia deciziile care sunt calificati sa le ia. Pentru ca, cu asta se ocupa si la asta sunt buni – si de-asta i-ai angajat.

O relatie sanatoasa in afaceri, se bazeaza pe comunicare si incredere. Partile implicate comunica bine si sincer, si isi acorda reciproc increderea ca urmaresc prin tot ceea ce fac la proiectul/colaborarea respectiva, succesul.

 

Resursele necesare

Client X: trebuie sa vindem mai mult in online!

Designer Y: care este publicul tau tinta, si ce ai identificat ca merge cel mai bine?

Client: pai tot trebuie sa se vanda tuturor!(dar nu mentionezi ca tintesti catre tineri interesati de pc modding si cele mai bine vandute produse sunt accesoriile pentru carcase pc)

Designer: incercam sa promovam carcasele mai ieftine(care nu au posibilitati prea mari de modding)!

Client: ok!

Tocmai s-a taiat din potentialul pe care il are Designerul Y. Nu are cum sa ghiceasca cine sunt clientii lui Client X si ce au cumparat – poate sa isi faca o idee vaga in unele cazuri si atat.

Este una sa nu stii, si este ok pentru ca poti primi ajutor in cazul asta sau poti incepe sa te gandesti inainte de a formula un raspuns la intrebarea primita. Dar daca nu dezvalui informatii, s-ar putea sa pui obstacole in drumul catre succesul proiectului la care se lucreaza.

Punand intrebarile care trebuie, atat tu cat si designerul puteti afla care este necesarul proiectului. Ce resurse sunt necesare. Poate discutam despre niste statistici, despre niste poze sau alte resurse. Acestea sunt lucruri care trebuie planuite de ambele parti dinainte de a incepe. E un fel de tema de casa.

Un designer stie ce sa iti ceara sau ce sa te intrebe, si tu ar trebui sa stii ce ai la dispozitie. Astfel, incepem cu dreptul si nu ne punem piedici unul altuia dinainte ca lucrul efectiv sa inceapa.

 

Buget si bani

Cele mai ciudate conversatii se intampla pe aceasta tema. Fie clientul nu are incredere in designer, fie designerul nu are incredere in client, riscurile li se par prea mari uneia dintre parti si multe alte situatii absurde, se evita de multe ori discutiile despre buget sau bani.

Noi luam alta abordare. Daca am stabilit cel mai ‘nasol’ aspect, si anume banii, acum toti rasuflam linistiti si ne putem concentra pe livrarea de rezultate. Si discutam despre bani si buget, pentru a evita alte neplaceri sau discutii de-a dreptul stupide pe viitor.

Uite o situatie ciudata: sfarsit de proiect, magazinul online cu n functii si x produse importate este gata si pregatit sa vanda. Designerul cere 5000 de lei. Clientul e socat! Se gandea ca e vreo 600 de lei toata treaba – realistic hai sa spunem ca totul valora 4000lei(conform pietei si celor oferite de designer). Cred ca am descoperit o situatie ciudata, ce zici?

Noi zicem ca la inceput, se face un contract de prestari servicii, si toate aspectele sunt discutate. Astfel, toata lumea trateaza serios tot ce se intampla si toata lumea stie ce urmeaza sa se intample. Totodata, lamurite aceste aspecte, atat designerul cat si clientul sunt dedicati indeplinirii contractului(adica a proiectului dorit) – eu ca si designer si fac tot ce imi sta in putere sa ating obiectivele si sa iti intrec asteptarile iar tu, ca si client imi pui la dispozitie ce am stabilit ca poti si vrei sa imi pui la dispozitie.

Uite o idee: nu iti taie nimeni capul daca intrebi cat mai detaliat cat costa ce vrei. Si nu iti taie nimeni capul daca vrei sa negociezi sau sa nu implementezi anumite functii de la inceput, din cauza bugetului. In cel mai rau caz, nu iti convine sau vrei explicatii.

 

Concluzii

Suntem in 2016. Toti cei implicati intr-un proiect sau afacere trebuie sa lucreze cat mai eficient si cat mai sincer. Suntem in era in care nu mai tine strategia cu ‘omul bun la toate’ si in era in care serviciile B2B dar si B2C trebuie sa avanseze. Mai ales la noi, in Romania. Avem mult de recuperat si noi credem ca, prestatorii de servicii sunt printre cei care pot ridica stafeta calitatii unui serviciu.

Avem obligatia asta fata de noi, pentru ca facem ceea ce facem din pasiune si fata de clientii nostri pentru a-i ajuta sa isi duca la randul lor serviciile si produsele la un nivel mai bun. Doar asa ne putem impune pe piata cu o reputatie buna si clienti loiali si mandri de serviciile ce le-au fost oferite. Un prim pas, ar fi sa recunoastem ca suntem direct responsabili de ceea ce lansam pe piata(fie ca esti designer, fie ca prestezi alt tip de servicii).

De-asta, noi cei de la Sinners Projects incercam sa livram solutii ci nu servicii. Solutiile prezinta implicare si efort mai mare din partea noastra, dar in momentul in care un client are o problema, noi avem o problema. Astfel, clientul nostru simte ca are un sprijin puternic care lucreaza cu si pentru el in scopul de a-i rezolva problema cat mai rapid si eficient. Reusim ascultand si intelegand problema clientului si oferindu-i rezultate pregatite de productie.

Daca ti-a placut articolul sau ti se pare util, da-i un share si un like folosind butoanele de mai sus!

Suntem curiosi sa aflam si parerea ta despre acest subiect. Spune-ne ce crezi prin formularul de mai jos!

2 Comentarii