Acasa » Blog » Development & Hosting » Cum alegi un serviciu de hosting bun?

Cum alegi un serviciu de hosting bun?

Odata cu cresterea numarului de clienti, am apucat sa vedem ce ofera sau ce pot diferite companii ce ofera servicii de hosting si sa ne dam seama cam ce avantaje are un serviciu de hosting bun. De la noi, sau de pe-afara, se gasesc oferte destul de bune atat ca si pret cat si performanta. Ni se pare o idee buna sa impartasim pareri hostcele mai bune optiuni, in functie de anumite criterii sau necesitati. In primul rand, un host gratuit nu merita! La cat de ieftin poti gasi in 2016 un serviciu de gazduire pentru site-ul tau, nu merita sa iti pui reputatia in joc cu un host gratis.

In acest articol vom discuta orientativ despre cerintele unui site/magazin online si ne raportam direct la ceva nou. Pentru schimbarea serviciului de gazduire al unui site/magazin online deja existent, trebuie luate in calcul mai multe lucruri, despre care nu discutam in acest articol. De asemenea, vom prezenta optiunile noastre preferate, cu care am avut placerea sa colaboram prin intermediul lucrului la site-urile sau magazinele clientilor. Nu vom clasifica aceste companii intr-un top sau ceva asemanator, pentru ca scopul nu este sa facem reclama sau sa defaimam vreun provider – doar parerea noastra personala.

 

1. Specificatiile unui plan de gazduire – dupa ce sa ma uit?

In primul rand, e recomandat sa cauti un review sau mai multe despre compania respectiva. Poate au pagina de Facebook, sau se discuta despre serviciile lor pe vreun forum… da-i un Google! in mare, sunt mult mai ok review-urile pe site-urile externe, dar merita cautat si daca au o pagina/sectiune cu testimoniale sau clienti. Cu cat te informezi mai bine despre ce cred altii, cu atat vei avea mai putine surprize pe parcursul colaborarii cu respectiva companie.

Ok, dupa ce ai vazut ce experiente au alti oameni cu compania pe care o ai in vizor, hai sa vedem la ce se refera specificatiile unui plan de gazduire:

  • Gazduire SSD sau Gazduire HDD – se refera la echipamentul hardware de stocare a datelor folosit si planurile cu SSD au luat amploare. Mereu este de preferat sa alegem un plan de gazduire SSD, indiferent de planul de gazduire ales, din simplu fapt ca SSD-urile sunt mai durabile si au viteze/timpi de acces mai buni. Un SSD, daca nu este folosit doar ca termen de marketing si compania chiar foloseste acest tip de hardware, reduce posibilitatea unor defectiuni si imbunatateste performanta enorm.
  • Specificatii hardware – la gazduire shared, cea standard, te ajuta si nu prea aceste date. Fiecare plan va avea o limita de resurse, in functie de costuri. Se practica limite precum numar de core-uri/procesoare alocate, numarul de procese care pot fi active simultan, numarul de conexiuni in paralel, memoria RAM alocata planului de gazduire etc. Clar ca, un plan de gazduire mai scump, va avea mai mule resurse la dispozitia sa. Acest lucru se observa la viteza MAI ALES in momentul in care exista trafic pe site.
  • 5gb / 10gb / 25gb /50gb stocare – aici, e discutabil. Depinde de tipul site-ului si de numarul de produse dorite pe magazinul tau online. Daca vei gazdui multe poze sau fisiere audio/video, vei dori cat mai mult spatiu. Daca vrei un magazin micut(<1000 produse) sau un website/blog/portofoliu, probabil chiar si 5gb iti ajung lejer pentru primul an.
  • subodmenii – daca domeniul tau este exemplu.ro, un subdomeniu este ceva de genul: site.exemplu.ro. Daca planuiesti sa folosesti subdomenii ramane la alegerea ta, deci tu decizi daca ai nevoie sau nu de un anumit numar de subdomenii.
  • trafic lunar inclus – aici, sunt sanse sa vezi afirmatii precum trafic nelimitat. Nu te lasa pacalit! Se mizeaza pe faptul ca un site sau un magazin online mic/mediu nu genereaza mult trafic lunar. Si asa este! La inceput, mai mult ca sigur nu vei depasi 10gb/luna pentru un site sau magazin online obisnuit.
  • Numar de domenii gazduite – acest detaliu se refera la cate domenii diferite, pot fi gazduite pe acelasi plan de gazduire. Poti avea sa zicem, 2 domenii diferite care duc la acelasi plan de gazduire. Domeniile pot sau nu sa duca la acelasi website. Ideea e, ca daca planul de gazduire face fata ca si putere sau site-urile ce le gazduiesti nu genereaza foarte mult trafic, poti gazdui 2 site-uri, avand ca si costuri doar plata anuala a domeniilor si plata serviciului de gazduire. Foarte util, si merita luat in considerare in functie de ce planuri ai pe viitor.
  • Numar de baze de date – de obicei MySql dar nu este o regula, determina cate instalatii Wordpress/Magento/Prestashop/OpenCart/etc. poti avea. Fiecare instalatie a unui astfel de CMS are nevoie de o baza de date. Daca esti limitat la 2 baze de date, nu poti avea 3 instalatii Wordpress(ca si exemplu). Din nou, aici conteaza ce planuri ai sau ce doresti sa gazduiesti. Site-urile simple, nu necesita baza de date. Poti avea 2 site-uri wordpress + 3 site-uri si 2 portofolii fara CMS, de prezentare, realizate in HTML fara probleme pe un plan de gazduire ce suporta doar 2 baze de date. Tehnic vorbind, mai ramane partea cu performanta de vazut.
  • IP dedicat sau nu este mentionat – de obicei se prefera un IP dedicat. Ajuta la SEO(veti face un redirect de la ip-ul serverului la domeniu pentru a nu induce motoarele de cautare in eroare) si ai mai putine batai de cap cu mailurile si daca acestea ajung sau nu in folderul de spam al recipientilor tai.
  • E-mail necontorizat sau o anumita limita – daca te decizi sa folosesti mail sub forma mail@domeniulmeu.com, atunci te va interesa ce limite ai de spatiu/useri/numar de mesaje pe planul tau de gazduire.
  • Suport PHP, MySql – desi sunt slabe sanse sa gasim un host bun care sa nu suporte aceste tehnologii, mai exista o posibilitate: daca avem nevoie de o anumita versiune(sa zicem ca ne trebuie pentru CMS-ul nostru neaparat php 5.6), trebuie sa ne documentam din timp daca exista suport. Fie pe site-ul companiei, fie cu un telefon/mail.
  • Asistenta tehnica, Uptime – uptime-ul ar trebui sa fie 99.9% si ar trebui cautat review-uri despre acesta sau grafice care sa determine acest lucru. Nu vrei sa iti pice site-ul pentru o saptamana, nu? Asistenta tehnica e binevenita pentru oricine, eu as privi companiile care ofera asistenta tehnica la orice ora cu ochi buni(si sa respecte acest lucru!).
  • Altele: back-up, SSL, CDN, etc. – exista planuri de gazduire care ofera un backup zilnic. Este bine venit, dar trebuie notat ca va puteti face si singuri o astfel de copie de siguranta, automatizat sau nu, din panoul de control(fie el Cpanel, Webuzo sau alternative). De obicei se ofera bonusuri destul de utile, trebuie sa va ganditi sau sa va sfatuiti cu cei de la compania de hosting/un consultant daca aveti nevoie de ele sau nu.

Aspecte mai tehnice, bine de avut in vedere:

  • Entry Processes: majoritatea companiilor afiseaza numarul de entry processes suportate de planul de gazduire shared. Aceasta valoare reprezinta cate scripturi PHP poti rula concomitent. Nu reprezinta neaparat numarul de oameni pe care ii poate tine site-ul/magazinul de-o data (si sansele ca 30 de oameni sa acceseze simultan in acelasi moment site-ul sunt mici. Daca ai astfel de trafic, de obicei nu esti pe gazduire shared). In medie, o limita de 10 entry processes poate duce 30-40 de vizitatori prezenti pe site.
  • PHP 7: daca ai planuri de Wordpress, asigura-te ca planul de gazduire suporta php7. E o specificatie care desi poate fi trecuta usor cu vederea, cele mai noi versiuni de Wordpress beneficiaza de timpi mult mai buni de incarcare datorita PHP 7.

 

2. La ce sa te gandesti inainte sa cumperi

Inainte sa cumperi ai in vedere urmatoarele lucruri:

  • Ce vrei sa gazduiesti? – Chiar daca la un simplu site sau blog putem scapa in primul an(depinde de cat de mult trafic estimezi ca vei genera – nu fii optimist! Gandeste realist.) cu un host de 2euro/luna, un magazin online are nevoie din start de un plan de gazduire mai puternic. Daca nu se poate merge pe VPS din cauza costurilor, este recomandata totusi un plan mai puternic de gazuire shared.
  • Vei mai multe site-uri? Cand planuiesti sa le lansezi? – daca da, orienteaza-te la un plan mai scump.
  • Ai nevoie de anumite cerinte(o versiune anume de PHP sau Mysql) sau sa poti rula o anumita aplicatie sau un anumit CMS? – verifica pe site-ul aplicatiei cerintele si cauta apoi date pe site-ul celor ce ofera gazduire sau contacteaza-i si cere-le detalii.

Ideea e sa iti faci un plan de actiune si sa te gandesti bine ceea ce urmeaza sa faci. De asemenea, te poti consulta cu cei ce urmeaza sa iti faca site-ul sau magazinul online sau poti intreba alte persoane/pe forumuri. Noi mereu oferim gratuit sfaturi cu privire la achizitionarea host-ului si a domeniului pentru site-ul sau magazinul ce urmeaza sa ti-l cream.

 

3. Sfaturi

Cateva sfaturi pe care le poti sau nu lua in considerare – s-ar putea totusi sa te ajute:

  • Cpanel, Webuzo si panourile de administrare sunt foarte utile. Cpanel este destul de popular, si in momentul in care dai de neclaritati, s-ar putea sa gasesti idea-1020068_640mult ajutor la un Google distanta.
  • Daca ai nevoie si de domeniu, vezi daca nu cumva compania are vreun promo sau ceva.
  • Cand cumperi un domeniu, e mai comod daca iei si gazduirea din acelasi loc. Scapi de ceva batai de cap.
  • Nu te arunca la un plan de gazduire scump, daca nu are rost. Poti trece oricand la un plan de gazduire mai scump de la aceeasi companie. Majoritatea companiilor iti ofera si varianta de migrare de la plan de gazduire shared/normal la VPS/server dedicat.
  • Nu mereu compania de hosting este de vina pentru viteza site-ului sau a magazinului tau. Vezi daca nu cumva poti optimiza site-ul/magazinul sau daca nu cumva ai fost zgarcit si incerci sa hostezi un magazin Magento si un site cu blog in Wordpress pe un plan de gazduire de 2 euro pe luna.
  • Nu ezita sa contactezi suportul tehnic cand nu te mai descurci. Ce tie ti-a luat deja o ora de ‘Google-uit’ si ti-ar mai lua vreo doua, s-ar putea lor sa le ia 5 minute sa iti repare problema. Nu ii deranja pentru orice detaliu, dar cand dai de greu e bine sa ai pe cineva care stie ce face in spate.
  • De multe ori, daca achiti in avans planul ales, primesti bonusuri. Exemplu: unele companii, daca achiti 1 an in avans, iti ofera un domeniu .ro, sau un certificat SSL gratuit. E un bonus de care poti profita si… oricum vei avea site-ul/magazinul si anul viitor daca esti serios.

 

4. Exemple

Din experienta noastra, in functie de locatia vizitatorilor/clientilor tai, urmatoarele companii de hosting exceleaza si ofera atat performante bune, cat si preturi acceptabile. Suportul a fost profi, unde am avut nevoie.(exemplu MxHost care ne-a ajutat cu o problema in sub 10 minute de la crearea ticket-ului)

Nu am ordonat dupa vreun anumit criteriu companiile. Urmeaza cele doua liste:

Pentru Romania:

 

Pentru SUA/International:

 

5. Concluzii

Orice tip de site sau magazin online planuiesti sa iti deschizi, studiaza bine piata inainte, pentru a nu da de probleme mai tarziu. Un serviciu bun iti ofera stabilitate, securitate si viteza. Toate astea se traduc in final intr-o mai buna experienta pentru cei care iti vor accesa site-ul dar nu numai – un magazin online rapid vinde mai bine ca unul care se incarca greoi.

Daca te-a ajutat articolul, nu ezita sa dai un share prietenilor tai! Pentru a primi direct pe mail astfel de informatii si articole te poti abona la newsletterul nostru, folosind formularul din dreapta acestui articol.