Astazi discutam, printre altele, si despre optimizare SEO(search engine optimization – optimizare pentru motoarele de cautare). Pentru multi, SEO a devenit un termen magic care aduce trafic rapid si conversii mai multe. Am observat obsesia de a optimiza prin diverse metode un articol sau o pagina, mai mult decat a durat scrierea sau crearea continutului de pe aceasta. Optimizarea pentru motoarele de cautare a devenit pentru multi obiectivul principal, acestia avand ideea ca asta e cheia. Cheia catre multi vizitatori, conversii si faima.

O optimizare pentru motoarele de cautare de baza nu e greu de facut si sunt de acord cu plata unei firme pentru a-ti optimiza website-ul sau blogul. Ca sa o faci bine, e mult de studiat si mult de testat – problema e ca se apeleaza prea rapid, sau in cazuri in care nu se poate face mare lucru din diverse motive interne(ce tin de tine/de firma care apeleaza la serviciile de optimizare).

Vestile proaste

  • Obiectivul nu e optimizarea pentru motoarele de cautare. Obiectivul TREBUIE sa fie optimizarea pentru utilizatorul final. (pana la urma, asta incearca si Google sa faca – Webmaster Guide)
  • SEO, fie ca iti place sau nu, face parte din arsenalul de marketing al unui website(Marketing online, ieftin de realizat in cele mai multe cazuri) – dar SEO nu reprezinta tot. El e doar o piesa din puzzle-ul numit promovare. Exista multe alte piese precum reclama platita(cu anumite avantaje), reclama offline(nu o subestima), prezenta pe retelele sociale, etc.
  • SEO nu e ceva ce setezi o data si gata. E ceva ce trebuie imbunatatit constant, mentinut la zi si optimizat constant.
  • Continutul de calitate, unic si relevant are avantaj clar. – ma repet: obiectivul trebuie sa fie continut mai bun, nu ranking mai mare.
  • SEO dureaza. Nu faci azi niste imbunatatiri, iar maine culegi roadele. Dureaza pana vei vedea rezultatele.

De ce? Fiindca daca utilizatorilor le place, ii place si lui Google(tine cont ca e un algoritm foarte complex, si nu doar o loterie pentru cuvinte cheie perfecte pentru nisa ta).

Am discutat despre vestile proaste de mai sus cu un client. Prima lui intrebare dupa ce mi-am terminat ideile: „Inteleg, are sens. Dar nu iti furi singur

Utilizatorul e pe primul loc. Pentru el trebuie sa creezi continut.

painea spunandu-mi sa nu optimizez SEO contra cost din prima zi si sa merg sa scriu cat mai bine iar apoi sa incerc reclama platita + optimizare seo de baza facuta de mine?…eu pentru optimizare SEO facuta de tine am venit azi.”

I-am raspuns printr-o analogie: ai vrea ca dentistul tau, sa nu iti spuna vestile rele, sau problemele in momentul unei consultatii? Iti dai seama ce probleme ar aparea daca in loc de: „aveti o infectie la masea” iti spune: „totul e ok!”? — mai apoi am ajuns la un numitor comun cu pasii care il vor ajuta sa obtina mai rapid vanzari, dar si vizibilitate in cautarile pe Google – ironic, am optimizat SEO fara sa studiem mai mult de 10minute/pagina acest aspect.

Nu toate discutiile sunt placute, dar mai bine dau o veste proasta(dar si o rezolvare sau sugestie!) direct decat sa ma intalnesc cu probleme pe parcurs, de dragul de a mentine clientul fericit. Si pana la urma, daca e sa fim sinceri, clientul de mai sus nu vrea SEO. Vrea performante mai bune de la site-ul sau, in cazul lui vanzari mai multe si mai mari; doar ca el si-a intiparit in minte ca asta e singura solutie: optimizarea SEO. – Pentru ca de-asta sunt aici. Pentru ceea ce stiu si imi place sa fac. Iar daca eu accept ceva ce nu mi se pare ok, chiar si design-ul unui buton, o sa ma simt vinovat ca nu am facut tot ce am putut pentru client. Asa ca o sa zic ce nu imi convine si o sa ofer o varianta mai performanta.

Adevarul dureros

Daca chiar vrei o pozitionare mai buna in motoarele de cautare, dar si o imbunatatire in trafic si vanzari…nu exista scurtaturi. Trebuie sa adaugi continut de calitate des. Trebuie sa arati clientilor ca esti aici, prezent. Deci imbunatatirea majora se face prin continut in primul rand. Pana la urma, o firma care isi ofera serviciile de optimizare SEO, ce poate optimiza daca nu exista continut? Nu mare lucru… si cu atat mai putin daca continutul existent e saracacios si copiat de pe alte pagini web.

O alta idee interesanta: cate articole care prezinta un produs alimentar, cu multe share-uri pe facebook si tot felul de comentarii ati vazut(vorbim de comert, nu prajituri facute acasa)? Cate articole care promoveaza o nutritie sanatoasa ati vazut recent pe facebook? – noi am aflat ca articolele de la a 2-a intrebare, sunt mai comentate, mai placute, si mult mai vizitate.

Concluzie

Ca si incheiere va invit sa luati o pauza dupa ce ati facut o optimizare SEO de baza pentru pagina/site-ul dvs. Apoi, concentrati-va cat mai mult si straduiti-va din toate puterile sa creeati ceva relevant si util pentru utilizatorii vostri. Publicul vostru tina o va aprecia, si rezultatele se vor vedea. In mod natural. Dupa ce ti-ai facut din crearea de continut unic si relevant obiectivul principal, putem discuta despre optimizari, teste si etc. Va promit ca o sa vedeti rezultate mult mai rapid.

Spor la treaba!
nota: Cei care sunt la curent cu tot ceea ce implica promovarea si cresterea unui website sau a brandului pe care acesta il reprezinta, vor avea impresia ca palavragesc despre chestii logice. Pentru unii nu sunt logice. Altii le-au uitat, in goana dupa page rank, iar altii nu au privit problema din acest unghi.

 

 

Un comentariu