In articolul precedent am discutat despre ce emotii pot trezi culorile in randul potentialilor clienti si cum se alege tipul de logo in functie de domeniul de activitate al companiei.
Daca nu ai citit inca articolul poti sa il rasfoiesti aici.
Acum ca stii cum sa iti alegi un tip de logo, hai sa discutam si despre culorile potrivite pentru logo-ul tau. Indiferent de domeniul de activitate al companiei tale, de produsele fabricate si comercializate sau de serviciile furnizate, trebuie sa ai totusi un logo lizibil, la obiect, memorabil si usor de inteles.
O armonie de maxim trei culori este inteleasa mult mai usor, pe langa faptul ca logoul trebuie sa arate bine si in alb sau negru.
Indiferent de ce tip de logo alegi, nu este recomandat sa folosesti mai mult de trei culori. Prea multe culori culori pot cauza confuzie. Daca insisti sa ai prea multe culori, nuante sau tonuri nu vei avea un rezultat favorabil.
Aminteste-ti ca nu alegi un logo pentru doar pentru tine, ci de el beneficiaza clientii tai. Doar pentru ca tie ti se pare ca arata bine, asta nu inseamna ca o sa fie si placut de catre clientii tai. Nu iti impune personalitatea ta in logo-ul companiei tale, ci incearca sa conturezi cat mai bine personalitatea brandului. Trebuie sa ii oferi companiei tale un logo care sa fie placut si memorat de catre clienti.
Cand ai inceput sa te gandesti la un logo sau la culorile acestuia probabil te-ai uitat si la competitia ta, din nisa in care compania ta activeaza. Nu este recomandat sa copiezi culorile brandurilor de top din nisa ta pentru ca vei da impresia ca compania ta este doar o copie/alternativa mai ieftina.
Dar ce combinatii de culori poti alege pentru logoul firmei tale?
Vom reprezenta pe roata culorilor mai multe combinatii posibile
1. Complementary colors / Culorile complementare
Care sunt sau ce sunt culorile complementare? Atunci cand culorile opuse din interiorul cercului (ne referim la roata culorilor) se intalnesc atunci avem culori complementare.
Functioneaza si mai bine daca combinam culori calde si reci, precum albastru-galben sau rosu-verde.
Culorile calde si reci influenteaza emotiile unei persoane. Culorile calde precum rosu sau portocaliu cresc pulsul. Culorile reci, verde, albastru, violet, relaxeaza din punct de vedere emotional.
Prin alaturarea a doua culori in acest mod rezulta o armonie contrastanta.
Folosirea unei sheme de culori complementare pentru un logo este o optiune versatila. De ce? Pentru ca poti alege ca o culoare sa fie dominanta sau poti sa ai o distributie egala a celor doua culori.
Folosirea a doua culori complementare in cadrul unui logo este o optiune ce sigur va functiona datorita aspectului dramatic care atrage atentia clientului. Va oferi companiei o imagine vibranta. Merita mentionat si ca, datorita modului in care regula culorilor complementare functioneaza, de obicei gasim automat si o culoare perfecta de folosit in cadrul elementelor de tip CTA (call-to-action) in diverse medii. (print, website/magazin online, etc)
Exemplu: IKEA. Galben atrage atentia iar albastru este asociat cu increderea, siguranta si stabilitatea.
2.Monochromatic colors / Culori monocromatice
Prin cuvantul monocromatic intelegem ca este vorba de folosirea unei singure culori, adica un singur hue. In cadrul acestei culori avem insa tonuri diferite dar mereu derivate din aceeasi culoare de baza.
Pentru ca discutam despre culori monocromatice trebuie sa punctam si faptul ca culorile variaza si in functie de cantitatea de gri, alb sau negru care este adaugata culorii de baza de la care pornim.
De unde rezulta, foarte pe scurt, ca avem:
- Hue: culoarea pe care o percepi;
- Shade: cand este adaugat negru si culoarea devine mai inchisa;
- Tint: cand este adaugat alb;
- Tone – cand este adaugat gri;
Dupa cum deja ai realizat, exista o multitudine de variante pe care pe le poti gasi la orice culoare de baza. Bineinteles, acest fapt insa nu trebuie sa te convinga sa le si folosesti pe toate.
Chiar daca ai ales un logo bazat pe o paleta de culori monocroma, este indicat sa te opresti la maxim 3 nuante sau tonuri. Daca sunt prea multe vor incarca inutil designul logoului si la un moment dat diferentele subtile dintre culori nici nu vor mai fi lizibile.
Logo-urile concepute pe o schema de culori monocromatica sunt echilibrate, armonioase si ajuta ca brandul sa fie asociat cu o culoare specifica si memorabila. Sunt perfecte daca doresti sa subliniezi unicitatea companiei tale.
Exemplu este PayPal care combina cu succes albastru marin (navy blue) cu albastrul cerului (sky-blue). Astfel transmit cu succes faptul ca sunt o companie serioasa cu servicii profesionale.
3.Analogous colours / Culori analog
Culorile analog sunt culorile alaturate in roata culorilor. Sunt usor de utilizat, insa nu sunt prea contrastante. Schemele analog sunt gasite des in natura si sunt placute de privit. Aceasta combinatie este mai atragatoare decat optiunea monocroma dar nu este atat de vibranta precum este combinatia de culori complementare.
4.Triad colours/ Triadele de culori
Se bazeaza pe trei culori care sunt egal departate in interiorul cercului, la distanta de 120 de grade una de alta, formand un trunghi echilateral. De exemplu: albastru, galben si rosu.
Triadele de culori aduc combinatii foarte atractive din punct de vedere vizual. Acest tip de alaturare a culorilor aduce un contrast ridicat si mentine echilibrul culorilor.
Combinatiile nu sunt la fel de contrastante precum combinatiile de culori complementare, dar au ofera mai mult echilibru si armonie.
5.Split complementary colours / Culori complementare divizate
Schema de culori complementare divizate se refera la o schema formata din trei culori, in care baza triunghiului este folosita pentru a selecta doua culori adiacente, iar varful selecteaza o culoare complementara celor doua culori alese. Pe inteles, o schema formata din doua culori similare (baza triunghiului) cu una opusa (top).
Folosind teoria aceasta ai ca rezultat un aspect contrastant fara o tensiune mare intre culori. Functioneaza cu succes in conceperea unui logo.
6.Dublura de culori complementare / Double complementary colours
Formata din doua perechi de culori complementare.
Aceasta combinatie este dificil de folosit pentru ca presupune direct 4 culori puternice si de cele mai multe ori nu le poti folosi in aceeasi masura intr-un logo.
In cele mai multe cazuri trebuie sa alegi care este culoarea dominanta dintre cele patru. Exista, bineinteles, si exceptii unde poti sa folosesti aceasta combinatie, insa este cum am zis mai dificil si tine foarte mult si de domeniul si de brandul pentru care este conceput logoul.
Concluzie despre ce culori sa alegi
Un logo, in general, nu ar trebui sa aiba mai mult de 3 culori in componenta sa. Insa exista si exceptii de la regula precum Google sau Ebay, companii care folosesc o paleta multicolora insa functioneaza bine datorita tipului de logo. In aceste cazuri, paleta larga de culori nu interfereaza cu mesajul marcii.
Dar in functie de tipul de logo ales, gasesti un articol despre acest subiect mai lung si descriptiv aici, este totusi recomandat sa pastrezi regula de pana la 3 culori.
Ia in considerare si ce sentimente starneste fiecare culoare in randul persoanelor dar si alaturarea acestora.
Daca alegi sa folosesti o paleta monocroma trebuie sa ai in vedere diferentele dintre tonuri. Diferentele trebuie sa fie evidente totusi chiar si la print sau in momentul in care doresti sa folosesti logo-ul la dimensiuni mai mici.
Pune pret pe datele demografice ale grupului tinta caruia i se adreseaza compania ta cand alegi culorile logoului. Date precum sexul, varsta sau cultura.
Este recomandat sa colaborezi cu un logo designer pentru a oferi companiei tale un logo care sa o reprezinte cu succes pe piata.
Printr-o comunicare deschisa si transparenta cu un logo designer sigur vei obtine logo-ul dorit. Un designer va discuta cu tine despre compania ta, despre ce mesaj vrei sa transmiti publicului, care este publicul tinta caruia i se adreseaza compania, ce produse sau servicii oferi, care este imaginea pe care doresti sa o aiba compania ta, etc.
Sunt multi factori de luat in considerare cand doresti sa construiesti un brand adevarat si iti doresti un logo care va trece cu succes testul timpului.
Toate aceste discutii sunt de luat in considerare pentru ca alegerea gresita a unui logo sau a unei palete gresite pentru logoul firmei tale te poate costa scump.
De ce? Sa zicem ca ti-ai ales un logo asa, pe repede inainte pentru ca na, tu crezi ca ai nevoie de unul, oricare, si ca e mai bine sa ai unul oricum decat niciunul. Nimic mai gresit! Compania ta va creste de-a lungul anilor, si te vei trezi ca logo-ul companiei tale nu arata cum trebuie sau nu iti reprezinta cu succes afacerea. Probabil de la inceput ai pus acel logo pe cartile de vizita, pe panourile stradale, pe masina, in footerul de pe documentele oficiale si poate chiar ai o casuta luminoasa in fata companiei sau si mai grav e cand ti-ai etichetat si produsele cu un logo nefavorabil companiei tale. In momentul in care te hotarasti sa schimbi acel logo cu un logo corect, toate acestea trebuie schimbate. Si toate acestea costa mult mai mult decat daca ai fi investit intr-un logo potrivit de la inceput.
Daca te afli in cazul in care trebuie sa schimbi logoul companiei tale, atunci va trebui sa apelezi in mod inevitabil la un rebranding serios realizat in urma unei analize meticuloase pentru a nu confuza clientii dar si pentru a iti actualiza corect imaginea brandului si pentru a o face mai atractiva.
Pune pret pe imaginea companiei tale daca iti doresti ca si clientii tai sa puna pret pe produsele sau serviciile oferite de aceasta.
Ai nevoie de un logo sau de conceptia imaginii unui brand de la zero? Contacteaza-ne pentru o oferta personalizata, in ton cu nevoile tale.