Daca in articolul precedent am discutat despre tipurile de logo, in acest articol vom discuta despre culori. Mai exact, analizam asocierea culorilor prezente in logo-ul unui brand cu domeniul de activitate si emotiile pe care acestea le declanseaza in randul audientei.
Alegerea potrivita a culorilor pentru designul unui logo este decisiva. De ce? Pentru ca acestea te ajuta sa oferi si mai multa personalitate logoului si sa te diferentiezi de competitie.
De cele mai multe ori, cand o persoana se gandeste la un brand isi aminteste culorile reprezentative brandului si prezente in logo-ul acelui brand. Poti sa faci un exercitiu si sa te gandesti acum la Facebook, Pepsi, Coca-Cola, KFC, Instagram, Fanta. Cu siguranta ti-ai amintit initial culorile. Intelegem astfel ca o imagine ofera infomatii intr-un timp mai scurt fata de citirea unui text sau auzul unei denumiri.
Impactul pe care il au culorile asupra emotiilor oamenilor este foarte important.
Intelegerea conexiunilor clientilor cu anumite culori ar putea spori dorinta acestora de a iti cunoaste compania si de a iti folosi serviciile sau produsele. De punctat aici si faptul ca emotiile simtite la vederea anumitor culori sunt raspunsuri a experientelor de viata sau asocieri culturale.
Atentie! Daca culorile sunt alese corect vor accentua identitatea brandului, insa daca se greseste pot actiona impotriva companiei.
La ce ne referim cand spunem ca firma ta poate avea de pierdut daca sunt culorile logoului alese gresit? Sa ne gandim la un fast food si sa folosim pentru logo-ul acestuia, asa “dupa ochi”, doua culori precum violet si albastru. Cu siguranta, cand vei vedea logo-ul nu te vei gandi la un fast food, chiar daca are un simbol grafic, nu vei face direct legatura intre logo si domeniul de activitate. In concluzie, alegerea culorilor pentru un logo nu se face luand in considerare afinitatile tale pentru anumite culori.
Mai departe vom discuta despre cateva asocieri intre culori si domenii, asocieri facute pe scara larga. Nu exista reguli stricte privind folosirea unor anumite culori in logourile brandurilor care activeaza in anumite domenii, ci se bazeaza mai mult pe raspunsul potentialilor clienti la anumite culori. Vom discuta in articolul urmator despre cum se aleg si se imbina potrivit aceste culori.
Nu ai rabdare? Uite niste imagini cu informatiile de baza despre fiecare culoare discutata in acest articol:
Inainte de toate, s-ar putea sa te ajute si articolul nostru despre cum alegi culorile potrivite pentru logo-ul tau.
Albastru
Albastru este vazut ca o culoare calmanta, asociata cu masculinitatea, tehnologia, linistea, pacea, libertatea, intuitia si increderea.
Nuantele de albastru deschis sunt ideale pentru companiile medicale sau de igiena care incearca sa transmita sentimente precum liniste si ideea de vindecare.
Albastru inchis este folosit cu succes in cazul brandurilor corporative, oferind un sentiment de incredere si profesionalism.
Brandurile din industria tehnologiei, precum Dell, Intel, IBM, profita de mesajul de incredere transmis de albastru. Mesajul transmis este ca acestea furnizeaza produse pe care clientii lor se bazeaza.
Exemple de companii care folosesc albastru in logoul lor sunt BMW, Hyundai, Ford, Subaru, Oreo, PayPal, Oral-b.
Chiar si in industria automobilelor se foloseste albastru, un exemplu este si Ford, sau albastru impreuna cu alte culori sau non-culori, precum BMW, Hyundai.
Verde
Culoarea verde insa, este un pic mai versatila. Este corelata, in functie de nuantele sale, cu mult mai multe domenii.
Spre exemplu nuantele de verde inchis sunt asociate cu prestigiu sau cu lumea financiara, pe cand nuantele de verde deschis sunt asociate cu calmul si prospetimea.
Culoarea verde, cand sunt folosite nuante deschise, este asociata cu tot ce face parte din natura, oferind o senzatie de prospetime, natural, regenerare. Sugerează sentimente de echilibru și calmitate, precum si o legatura cu natura. Deasemenea este un simbol al primaverii si al noilor inceputuri.
Se foloseste predominant culoarea verde in logo-urile aferente companiilor care comercializeaza sau produc produse naturale, companii care se ocupa cu reciclarea materialelor, companii care sustin mediul inconjurator prin anumite actiuni, etc.
Daca vrei ca firma ta sa fie vazuta ca fiind una de incredere, sigura, durabila sau ecologica poti sa optezi pentru folosirea colorii verde.
Exemple: Spotify, Starbucks, Heineken
Rosu
Rosu este o culoare primara si poate chiar sa ridice pulsul. Descrie experiente indraznete, intense si se asociaza cu pasiunea, dragostea, energia, focul, pericolul dar si determinarea.
Cand vorbim de utilizarea acesteia in logourile unor companii este asociata cu puterea, energia si rezistenta.
Se foloseste in logourilor companiilor indraznete care nu se tem sa atraga atentia sau imbie direct la actiune.
Exemplele sunt multiple. In industria divertismentului sunt NETFLIX, YOUTUBE , a comertului cu amanuntul – Kmart, in industria automobilelor KIA, industria alimentara KitKat, KFC, Coca-Cola, etc.
Aceasta culoare are ca rol, de cele mai multe ori, sa atentioneze si sa grabeasca procesul de luarea a unei decizii. Din acest motiv rosu se foloseste pentru butonul de call to action, precum „Comanda acum”, „Apasa aici”, pe multe magazine sau websiteuri.
Roz
Este considerata ca fiind, de cele mai multe ori, culoarea cea mai feminina. Culoarea roz insa este totusi versatila datorita nuantelor diferite de roz. Brandurile care folosesc culoarea roz pot pastra un sentiment de energie si incantare amestecate cu o perceptie a calmului, sensibilitatii sau a politetii.
Culoarea roz este o culoare distractiva. Se foloseste in industrii precum industria de dulciuri, industria de cosmetice, produse pentru copii sau chiar si telefonie, pentru a transmite energii pozitive.
Exemple: LG, T-Mobile, Avon, Barbie.
Galben
Este o culoare calda care inspira prietenie, veselie si originalitate. Este folosita de catre marcile care isi doresc sa prezinte in fata potentialilor clienti o imagine calduroasa, jucausa si accesibila.
Culoarea galben este cunoscuta ca o culoare care atrage atentia clientilor, creste bunadispozitie a acestora, stimuleaza clientii mental si reprezinta optimism.
In general, se foloseste pentru a reprezenta produse sau servicii accesibile si aproape de clienti. Tipuri de logo unde s-a folosit culoarea galben sunt Lay’s, McDonalds, IKEA, Nikon, Pringles si McDonald’s.
Auriu
Este culoarea stralucirii, bogatiei, luxului, prestigiului si este folosita de branduri pentru a sublinia faptul ca produsele sunt de calitate superioara destinate unui anumit grup de clienti.
Din acest motiv functioneaza atat de bine pentru brandurile de lux din domenii precum alimentatie (ciocolata, cafea), frumusete, cosmetice sau moda.
Anumite branduri folosesc versiunea aurie a logo-ului initial pentru a evidentia anumite game. Exemple sunt Schwarzkopf sau Loreal.
Chevrolet foloseste pentru emblema sa oficiala o nuanta specifica de auriu.
Portocaliu
Portocaliu este o culoare vibranta, energica si prietenoasa. Revitalizeaza, imbunatateste starea de spirit si provoaca achizitii impulsive.
Declanseaza emotii precum incredere, creativitate, determinare, prietenie, veselie si anticipare.
Este culoarea potrivita pentru companiile care incearca sa convinga potentialii clienti sa ia decizia de a cumpara mai repede.
Este asociat si cu companiile care ofera servicii sau produse de o calitate buna la preturi accesibile. Se apeleaza la portocaliu daca se doreste ca logoul sa iasa mai repede in evidenta.
Este o alegere perfecta pentru a reprezenta divertismentul, produse farmaceutice, produse pentru familie, produse pentru ingrijirea copiilor.
Exemple: Fanta, Mastercard, Amazon, TNT.
Se apeleaza la culoarea orange, pe multe websiteuri, magazine online sau formulare de contact, pentru butoanele de call-to-action („Comanda acum”, „Cere Oferta”).
Maro
Culoarea maro inspira seriozitate, stabilitate, sustinere si incredere. De cele mai multe ori, maro este asociat cu culoarea pamantului si a lemnului.
Este folosit de cele mai multe ori de companiile care au legatura cu produsele alimentare, produsele agricole precum companii care comercializeaza produse naturale, cereale, ingrasaminte pentru plante, seminte, etc.
Exemplu: M&M’s.
Violet
O culoare perfecta pentru brandurile care incearca sa ofere un aer de exclusivitate, misticism si chiar de lux pastrand insa o atmosfera linistitoare.
Este de cele mai multe ori, o culoare aleasa pentru branduri de top, companii de retail high-end, companii de cosmetice, industria vestimentara sau magazine pentru copii.
Se foloseste in cazul companiilor care doresc sa atraga clientii dispusi sa incerce o experienta deosebita prin folosirea produselor lor.
Culoarea violet este totusi o culoare care functioneaza in cazul companiilor care se adreseaza unor persoane mai tinere. Publicul mai in varsta nu este atras atat de repede de nuantele de violet.
Exemple de companii care folosesc violet in logo-ul lor sunt: Twitch, Milka.
Negru
Este vazut ca un simbol al profesionalismului, seriozitatii, elegantei si puterii. Este o non-culoare puternica folosita in branding.
Companiile care aleg sa foloseasca negru pentru logo si branding doresc sa faca o declaratie puternica si sa transmita un sentiment de autoritate si respect.
Cateva companii care au optat pentru folosirea in cadrul logourilor sunt Puma, Nike, Schwarzkopf.
Alb
Albul este asociat cu lumina si reprezinta puritatea, eficienta, inocenta, inceputurile si curatenia absoluta.
Utilizarea sa in design-ul unui logo il va face sa para minimalist si curat. In general, este folosit pentru a transmite ideea de nou si proaspat.
Subliniaza curatenia si sterilitatea produselor sau serviciilor (de aici si folosirea frecventa in industria de sanatate, produse pentru copii, ingrijirea copiilor) si accentueaza simplitatea sau ideea de lux.
In cadrul aceluiasi logo se foloseste alb si pentru a face alta culoare mai vibranta.
Este folosit de multe ori ca variatie a unui logo, pentru a se putea folosi pe un fundal inchis la culoarea sau pe negru. Un logo alb pe un fundal inchis va iesi in evidenta cu siguranta.
Exemple: Milka (violet si alb), Puma, Nike, Adidas.
Gri
Brandurile aleg gri pentru ca are un caracter atemporal, practic si impartial. Se foloseste ca si culoare secundara sau principala.
Ofera sentimente de seriozitate, eficienta sau mister.
Argintiu
Argintiul adauga un aspect metalic si acesta reprezinta o caracteristica al lucrurilor high-end, industriale si tehnologice.
Prin folosirea argintiului in cadrul logoului tau se evidentiaza calitatea superioara a produsului si fidelitatea companiei fata de tehnologiile de ultima generatie si adauga o atmosfera de lux.
Se foloseste in industria automobilelor, industria de it, moda si echipamente. Exemplele sunt numeroase: Renault, Honda, Mercedes, Apple, HP, etc.
Despre culori sunt multe de spus. Trebuie sa aduc aminte si de faptul ca, in unele cazuri conteaza enorm si modul in care este folosita o culoare in cadrul unui logo – culoare predominanta sau de accent.
In articolul urmator vom discuta despre cum se aleg culorile in cazul unui logo cu mai multe culori sau nuante. Citeste si articolul in care am scris, pe scurt, despre 5 Reguli ale unui logo design.
Concluzii
In functie de ce sentimente doresti sa starnesti in randul publicului si de domeniul de activitate al companiei tale, iti poti alege culorile singur sau impreuna cu un designer grafic. O comunicare transparenta cu un designer grafic il va ajuta pe acesta sa inteleaga mai bine ce viziune ai in ceea ce priveste compania ta, si sa evidentieze aceste lucruri prin culori si nuante specifice atent alese, impreuna cu tine.
Culorile alese vor cladi primii pasi pentru tot ce inseamna identitatea brandului tau, atat online cat si online. Daca ai o firma abia la inceput si iti doresti sa iti lansezi brandul pe piata cu succes, iti recomandam sa ai un manual de identitate vizuala, manual care daca este corect si complet conceput, te poate ajuta sa pastrezi o identitate coerenta a bandului de-a lungul activitatii acestuia. Despre acest manual si ce contine acesta gasesti un articol aici.
Daca ai nevoie de un logo unic, conceput de la zero pentru afacerea si brandul tau sau de un redesign, nu ezita sa ne contactezi.