Nu o data, m-am aflat in situatia: un posibil client ma abordeaza, si ma intreaba de unde incepe… ce trebuie sa faca… caci si el si-ar dori un website / blog / magazin pe net, pentru a avea ocazia de a arata mai multor oameni cu ce se ocupa el sau firma lui – deci stie sa faca ceva/are o idee deja.

Si asa, incepe mereu o discutie lunga… de multe ori scurtata, din diverse motive(fie clientul nu are timp, eu nu am timp sau alte motive). Asa ca, am zis sa fac un post, nu foarte lung (nu incerc sa oblig pe nimeni sa citeasca romane… desi ar fi multe de zis) despre ce si cum poti incepe.

Nota: nu o sa descriu chiar mura-n gura ce inseamna tot. Daca nu stii ce inseamna un domeniu, sau host…poti afla cu o cautare rapida pe Google ce inseamna. Pornesc de la premiza ca aveti o baza de cunostinte.

Ce iti trebuie pentru a fi “online”? Care este strictul necesar si ce optiuni ai in continuare in ceea ce priveste deschiderea unui website, blog sau magazine online?

 

  1. Un domeniu – adresa web la care puteti fi gasit…o adresa virtuala. Pentru a fi luat in serios, in primul rand trebuie sa iti cumperi un domeniu. Aici, depinde de preferinte si de ce public tinta ai. Daca te adresezi tarilor vorbitoare de limba engleza, probabil vrei un domeniu ‘.com’, daca publicul tau tinta nume-de-domeniu-alessunt vorbitorii de limba romana, vei vrea un domeniu ‘,ro’. Desigur astea ar fi cele mai scumpe variante. De obicei domeniile de genul .info, .org etc. sunt mai ieftine(tu stii ce buget ai).

Cateva sfaturi pentru a-ti alege un domeniu bun:

  • Domeniul tau ar trebui sa aiba acelasi nume cu website-ul tau.(daca ai un blog denumit ideisuperbe(in care scrii despre ideile tale sau proiectele tale) ar fi cam gresit sa ai domeniul semafor.ro
  • Nume generic sau numele brandului? Parerea mea, e ca pentru magazinul online ar firmei BLX care vinde sa zicem, haine… ar fi mai potrivit blx.ro ca si domeniu, decat hainedefirma/hainemarfa…etc. De ce zic asta? Fiindca vei vrea ca firma ta sa devina cunoscuta si apreciata, iar acest lucru ar fi greu cu un domeniu care nu exprima cine esti deoarece prea putina lume merge la sectiunea ‘contact’ sau ‘despre’, si mai si retine ce ai scris tu acolo.
  • Lung sau scurt? Desigur ne referim tot la domenii web. Unii oameni ar prefera sp.info si nu prea prefera sinnersprojects.info. Eu merg pe conceptul ca e mai usor de tinut minte ceva care are sens dar, desigur, daca ai destul succes, lumea va tine minte chiar si bnbnamz.ro daca au nevoie de ceea ce oferi pe site-ul tau.

 

  1. Alege-ti un host platit, care are o reputatie buna. Din nou, varianta cu plata e incomparabil mai buna si mai calitativa decat variantele gratis. De ce? Pai pe scurt: nu esti atat de restrictionat(sau deloc), ai uptime mai mare(site-ul tau mereu o sa fie online…nu o sa ai perioade asa multe in care site-ul e offline) si viteze mai bune.

Stabileste-ti cat de des vrei sa adaugi continut nou. Daca vrei sa o faci mai des, ar trebui sa te orientezi catre un CMS(content management system – sau in romana, sistem de management al continutului). Iti va fi muuuult mai usor sa te organizezi si nu vei mai pierde atata timp.(eu sunt fan WordPress…zic doar, nu dau cu paru’)

Cateva sfaturi pentru alegerea unui host:

  • Incearca sa iti iei un host cat mai bun, in functie de posibilitatile financiare, dar nu sari calul. Nu are rost sa iti inchiriezi un server dedicat pentru a hosta un blog la inceput(cu 3 subscriberi – tu si doi prieteni), chiar daca iti permiti. Mai bine investesti banii in altceva la inceput.
  • Daca vrei un magazin online, opteaza pentru minim un VPS. De obicei platformele gen Magento/prestashop etc sunt o idee mai flamande, si necesita mai multe resurse. Si, dat fiind ca in ceea ce privesc vanzarile in online, viteza conteaza foarte mult, aici nu e cazul sa faceti economii.
  • Daca vrei un blog/site de prezentare/site mediu ca si complexitate, ajunge un host mai ieftin, mai ales pentru inceput.
  • Incercati pe cat posibil sa nu alegeti cel mai ieftin plan existent, pentru ca totusi, nu sta nimeni 10secunde pana se incarca site-ul tau.
  • Nu va lasati furati de specificatii precum Spatiu de stocare 1TB/nelimitat/etc. Nu este foarte relevant. O instalatie Magento stufoasa, cu aproximativ 10mii de produse cu ~3-4 poze pe produs ocupa intre 3-10gb… va intereseaza banda, nivelul de resurse alocat… sau cantitatea de memorie ram pusa la dispozitie si procesorul.

 

  1. Designul paginii e foarte important. Alege-ti unul care sa iti placa si sa fie aspectuos dar in acelasi timp rapid si usor de utilizat. Exista o gramada de template-uri si variante gratis gata de folosit, sau care necesita mici modificari. Aici din nou, in functie de buget si de experienta pe care o ai, poti sa te ocupi tu, sau sa apelezi la cineva care se pricepe.

Avantajul, atunci cand apelezi la cineva care se ocupa de webdesign, este ca poti avea un rezultat finit mai bun, mai performant(ne referim aici la: viteza de incarcare, usurinta de folosire, evidentierea scopului determinat de tine – ex: sa vinzi produse) dar poti si profita de experienta acestuia si sa mai inveti una alta pe parcurs. Vei avea din prima un website placut , si vei economisi poate cel mai important lucru pentru multi: TIMP.

 

  1. Search Engine Optimization – sau in romana, optimizare pentru motoarele de cautare. Trebuie sa fii mai usor de gasit pe Google/Bing/Yahoo(cele mai utilizate motoare de cautare). Un subiect vast, dar pe care il poate aborda oricine, exista o gramada de sfaturi si tutoriale pe net, despre cum sa iti optimizezi google-76522_640 (1)magazinul/blogul/site-ul. Nu voi intra in detalii prea multe, deoarece planuim in curand sa oferim si noi o serie de astfel de tutoriale, mentionez doar ca si aici poti sa o faci tu, sau sa apelezi la cineva care se pricepe.

 

  1. Rabdare!

Nu vei devein faimos/cunoscut peste noapte si nici vanzarile nu vor curge. Asta e garantat. Decat daca ai inventat ceva revolutionar… dar de multe ori nici atunci nu vei fi asa repede observant. Trebuie sa fii consecvent, sa continui sa faci ce ai inceput si ce iti place, iar rezultatele vor veni pe parcurs.

Exista si mici scurtaturi, de genul reclama platita prin intermediul Adwords sau Facebook, dar nici acestea nu vor face minuni(sau cel putin, nu la sume mici de bani investite).

 

  1. Trebuie sa fii prezent pe retele de socializare, retele unde vei cunoaste oameni si vei prezenta oamenilor cee ace faci. Fiind prezent pe aceste retele, dovedesti ca in spatele acelui website exista o persoana reala ci nu un robot care scrie sau vinde si atat.

 

Cam asta ar fi rezumatul rezumatului. Fiecare punct enumerat de mine ar putea fi explicat is zeci de postari… dar noi incercam ceva scurt si la obiect. Sper ca te-au ajutat sau te vor ajuta aceste idei, si daca ai intrebari, nu ezita sa lasi un comentariu. Mai jos, aveti niste preturi estimative, cu o medie de preturi luate de la diverse firme de inregistrat domenii si servicii de hosting, pentru a iti face o idee cam cat costa.(nu dau nume, nu doresc sa fac reclama)

-Domeniu ‘.com’: ~8.9euro/an.

-Hosting mediocru(nici cel mai ieftin, dar nici racheta): ~44 euro/an.

=> cam 4.4euro/luna daca e sa gandim la costuri lunare. Destul de ieftin!

nota: domeniile variaza ca si pret in functie de extensii si eventuale promotii. Multe firme de hosting ofera reduceri la plata pe an si nu lunar, ba chiar ofera si bonusuri sau domeniu gratis. Deci probabil merita sa faceti o investitie mai maricica la inceput, pentru a iesi mai ieftin de-a lungul timpului(+ca nu trebuie lunar sa faceti plata…lucru care mi se pare mai comod din multe puncte de vedere)

Sorin

Autor Sorin

Designer, co-fondator Sinner's Projects, pasionat de mai tot ce tine de tehnologie.

Mai multe articole scrise de Sorin

Lasa un Comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

© 2017 Sinners Projects