In timpul campaniilor de sarbatori, mizele sunt mari pentru ca exista multi comercianti online si concurenta pentru atentia consumatorilor este mare.
Alege din timp sarbatorile pentru care vei organiza campanii promotionale pentru ca altfel te vei pierde in munca de zi cu zi din cadrul magazinului tau si sarbatorile te vor prinde nepregatit. Cel mai indicat este sa iti organizezi calendarul promotional pe intregul an in avans, chiar daca o sa intervina anumite schimbari pe parcursul anului, o sa poti sa te adaptezi si sa continui cu promotiile.
Efectueaza un audit al magazinului inainte de fiecare campanie pentru a detecta orice problema care ar putea afecta negative experienta clientului.
Profita de campaniile pe care le organizezi in timpul sarbatorilor. Datorita traficului ridicat ai sansa sa faci mai multe vanzari, sa transformi clientii noi in clienti fideli si sa iti cresti brandul.
In cele ce urmeaza vom discuta despre 20 de idei utile pentru o campanie de marketing de sarbatori ce te pot ajuta atat in eficientizarea campaniei, dar si in mentinerea unui nivel de profesionalism ridicat, pentru a castiga clienti fideli.
1. Stocul produselor si listarea corecta
Ai grija sa ai suficiente produse si numarul lor sa fie listat corect. Ia in considerare volumul mare de munca pe care il ai in timpul sarbatorilor, in cadrul magazinului tau, si tine cont ca este extrem de important ca stocul sa fie actualizat si listat corect.
Este recomandat sa ai un numar destul de mare al produselor existente in depozit. Daca vinzi produse de la un producator sau un furnizor, discuta in avans cu acestia pentru a te asigura ca vor face fata cererii asteptate de sarbatori.
Daca esti producator, trebuie sa te pregatesti pentru promotiile de sarbatori in avans, pentru ca produsele sa fie pregatite de livrare in momentul in care comenzile se vor efectua. Poti face o presupunere in ceea ce priveste stocul produselor in functie de actiunile pe care le-ai luat anul trecut de promotiile de sarbatori si de campaniile de marketing pe care le pregatesti pentru anul acesta.
In cazul in care ai un stoc mare insa acest lucru nu este listat pe magazin, cei interesati de produse, chiar daca iti sunt clienti loiali, vor merge direct la competitie daca gasesc acolo un stoc al produselor suficient pentru ei. Astfel, pierzi clienti si risti sa ramai o perioada mare de timp cu o parte din stocuri bocate.
Daca te intrebi ce trebuie sa faci cu produsele care au stocul epuizat sau produsele care probabil nu mai revin in stoc, poti citi aici despre ce sa faci cu produsele fara stoc.
2. Impachetarea produselor
Tine cont si de modul in care sunt impachetate produsele livrate. Ambalajul este instrument foarte bun de marketing pentru ca modul in care sunt impachetate produsele iti reflecta compania. Atentia la detalii face diferenta de multe ori, mai ales pentru un client obisnuit sa comande produse online – acesta, avand o experienta mai mare in comertul online (ca si cumparator), isi va da seama rapid daca ai ambalat atent si cu grija produsul sau faci o treaba de mantuiala.
3. Livrarea produselor
Din nou, cel mai bine poti invata din experienta anilor anteriori. Daca au existat intarzieri a pachetelor, incearca ca anul acesta sa iei masuri pentru a nu se repeta experiente neplacute sau macar sa reduci timpii de livrare. Este important sa nu promiti ce nu poti oferi, spre exemplu sa promiti livrarea pachetului mult mai repede fata de data asteptata pentru a nu iti dezamagi clientii. Ai grija sa iti anunti clientii despre livrarea produselor.
Poti oferi de Black Friday livrarea gratuita. In cazul in care livrarea produselor intarzie chiar si din cauza unui program incarcat a curieratului, poti avea grija de clientii tai oferindu-le un cupon cu o reducere la umatoarea comanda.
Ai un intreg arsenal de idei la indemana pentru a oferi discunturi sau pentru a imbuna un client care este nervos deoarece comanda lui este livrata mai greu. Desi, vina poate fi impartita (fie curierii sunt foarte incarcati, fie ai uitat sa predai la timp un colet etc.).. importanta este comunicarea. Clientul, cand solicita informatii despre comanda sa, trebuie informat pe un ton respectuos si informativ despre comanda sa.
Raspunsuri generice sau… pe un ton agitat pot agita clientul. Comunicand eficient si cu dorinta vizibila de a ajuta clientul, acesta poate fi linstit. Nu o data, un client nemultumit de livrare a mai plasat comenzi in cadrul aceluiasi magazin. Relatiile si interactiunea cu clientii uneori pot face unele obstacole mai usor de trecut.
4. SEO – Optimizeaza paginile produselor
Pentru ca promotiile de sarbatori nu mai sunt o noutate, majoritatea cumparatorilor s-au obisnuit sa caute produsele dorite inainte de sarbatori chiar si cu o luna, doua inainte.
Daca intelegi deja ce inseamna SEO ( search engine optimization) atunci esti constient ca este o strategie pe termen lung. Verifica care este pozitia ta in motoarele de cautare pentru a vedea situatia actuala si sa descoperi cuvintele cheie cu cele mai mari rate de conversie.
Datorita unei optimizari SEO corecte, produsele vor aparea cat mai sus in cautarile persoanelor. Nu uita sa faci cunoscut faptul ca vei organiza promotii in perioada sarbatorilor. In cazul in care ai concepute landing page-uri specifice, pentru fiecare campanie de sarbatori, atunci le poti optimiza pe acestea. Optimizarea acestor pagini va atrage trafic specific promotiilor de sarbatori.
Cu cateva saptamani/luni inainte de o campanie/sarbatoare mare, e bine sa cautam eventuale probleme si sa le remediem. Ma refer mai ales la problemele on-page. Un meta titlu gresit/duplicat/lipsa, reparat la timp, poate avea un efect benefic in urmatoarele luni. Ai prins ideea.
5. Setarea codurilor de remarketing
Cum am mentionat mai devreme, multi cumparatori vor incepe sa cerceteze piata cu cateva saptamani inainte de sarbatori.
Acum este momentul potrivit pentru a iti organiza campaniile de retargeting / remarketing. Chiar inainte de sarbatori re-marketati / re-targetati persoanele care au vizitat paginile de produs. Adauga un pixel de retargetare pe site-ul tau si seteaza anunturi pe Google si pe Facebook pentru a le reaminti vizitatorilor produsele pe care le-au vizualizat inainte. In acest mod ii vei indemna sa revina la paginile de produse si sa cumpere produsele.
Evident, ideal ar fi sa ai deja instalati de o vreme codurile de remarketing pentru magazinul tau. Remarketingul este o unealta foarte puternica, indiferent de perioada in care magazinul este promovat.
6. Suspans
Ofera inainte de inceperea campaniilor de sarbatori cateva indicii despre produsele care vor urma sa fie la reducere. Promoveaza pe websiteul magazinului tau cateva produse cu preturi promotionale.
Nu uita sa oferi un sentiment de urgenta. In momentul in care clientii simt ca renunta la o afacere buna, vor avea intentia de a cumpara mai repede. Evidentiaza constant cate produse au mai ramas in stoc si lasa la vedere produsele care nu mai au stoc. Poti chiar pune un countdown pe site care anunta in cat timp vor urma reducerile sau cat mai dureaza pana cand se termina campania.
7. Foloseste pop-up-urile
Utilizeaza pop-up-uri care contin cupoane sau abonare la newsletter si implementeaza pop-up-uri de iesire (exit intent)
Daca nu ai folosit astfel de pop-up-uri (cu exit intent) pana acum, acestea se refera la un pop-up normal, dar care este afisat pe anumite pagini doar cand utilizatorul da un semn ca ar dori sa iasa de pe pagina. Scopul este de a ii incuraja sa ramana pe pagina si sa isi finalizeze comanda sau sa continue cumparaturile.
Exemplu concret: pe pagina de finalizare comanda, clientul muta mouse-ul spre alt tab din browser. In acel moment, pana acesta apuca sa iasa de pe site, apare un pop-up care le aminteste ca pot folosi un voucher de 10% discount pentru comanda. Acum sunt mult mai multe sanse ca respectivul client sa plaseze comanda, sau sa revina pe site pentru a-si folosi voucherul.
Popup-urile cu exit intent ca in exemplul de mai sus au mai putine sanse sa enerveze un client, deoarece ofera o valoare clientului. Acea extra reducere poate fi fix acel lucru de care avea nevoie pentru a se hotara daca sa achizitioneze produsele din cos sau nu – de multe ori astfel de popup-uri au rezultate foarte bune cand sunt prezente in pagina cosului de cumparaturi.
8. Procesul de finalizare comanda trebuie sa fie cat mai clar si rapid
Finalizarile de comanda de tip One page checkout au cel mai mare succes. Pe o singura pagina, clientul are tot ce trebuie pentru a introduce toate datele necesare si pentru a isi plasa comanda. Elimina pasii care nu sunt necesari si concepe pagina de finalizare comanda cat mai usor de citit. Cu cat poti simplifica mai mult procesul de finalizare comanda, cu atat mai bine. In timpul sarbatorilor si a promotiilor nu este timp de pierdut.
Uite un exemplu: promoveaza ideea de a crea un cont si autentificarea in acesta inainte de ziua promotiilor. Un client care si-a completat deja adresa si datele in contul sau, poate plasa o comanda mult mai rapid vs un client vizitator. Aceasta idee pe langa faptul ca te poate ajuta sa obtii mai multe adrese de e-mail de la persoane interesate de magazinul si produsele tale, le poate usura procesul de achizitie in perioada unei campanii – mai ales daca ai produse cu stoc limitat (Exemplu: doar 10 produse in stoc la super pret).
9. Testeaza capacitatea site-ului de a gestiona o crestere a traficului in perioada sarbatorilor
Trebuie sa te asiguri ca site-ul tau nu va avea timpi de incarcare prea mari in timpul promotiilor de sarbatori. Vorbeste cu compania unde este gazduit magazinul tau pentru a verifica care este capacitatea serverului sau daca ai un plan de gazduire de tip VPS/dedicat, apeleaza la o echipa de dezvoltatori pentru a afla limitele maxime ale magazinului tau. Daca este cazul sa cresti resursele si capacitatea gazduirii, nu ezita si achizitioneaza o gazduire pe SSD si activeaza un content delivery network (CDN). Aceste masuri vor reduce riscul ca site-ul sa aiba timpi mari de incarcare sau de a cadea.
Este un moment bun ca acum sa verifici buna functionare a cache-ului serverului/magazinului tau si sa faci mici optimizari de performanta.
Ai grija, de asemenea, si la marimea imaginilor folosite pe site pentru a nu se incarca site-ul prea greu. Trebuie sa existe un balans intre poze clare, descriptive si poze inutil de mari. Trebuie sa ai in vedere ca multi clienti navigheaza si cumpara direct de pe un smartphone. Chiar si pentru o conexiune 4G, o pagina de 4Mb dimensiune poate fi o provocare.
Viteza de incarcare a magazinului tau online este extrem de importanta, in special de sarbatori. Daca acesta se incarca prea greu, vizitatorii nu vor evita sa iasa. Pe langa faptul ca vei pierde clienti, si bounce rate-ul tau va creste. Viteza de incarcare de multe ori este direct proportionala cu rata de conversie.
10. Magazinul trebuie sa fie accesibil de pe orice dispozitiv – 100% responsive
Vizitatorii trebuie sa poata accesa si naviga cu usurinta magazinul tau online de pe orice dispozitiv. Responsive nu mai este de mult o idee optionala sau de avut in vedere. Este un must-have. Cu cat acorzi mai mult interes in optimizarea magazinului tau pentru dispozitive mobile, cu atat vei putea multumi mai bine valul urias de utilizatori de smartphone-uri. Usurinta in utilizare a magazinului tau devine mult mai importanta cand discutam de un ecran de tip touchscreen de 5inch, versus traditionalul display de desktop/laptop.
11. Pregateste magazinul de sarbatoare
Asa cum ai decora un magazin fizic pentru a se potrivi cu sarbatorile, aranjeaza si website-ul. Designul si grafica tematica specifica de sarbatori si adaptata magazinului tau online va oferi clientilor incredere si o navigare placuta a campaniei tale datorita coerentei.
Ajuta vizitatorii sa inteleaga vizual si sa urmareasca oferta ta prin designul coerent si sugestiv al site-ului, a bannerelor de pe magazinul tau online, a bannerelor promotionale de pe conturile de social media, a pop-up-urilor sau a newsletterului.
Designul realizat corect ajuta la ideea de urgenta (cumpara doar acum, doar in timpul promotiilor de sarbatori poti prinde reducerile actuale), implicit marind numarul de comenzi efectuate. In acelasi timp, brandul tau capata o expunere mai mare, fiind pozitionat ca un brand serios ce se ocupa atent de aspectul sau.
Unele branduri mai apeleaza si la mici personalizari ale logo-ului pentru a da un aer de sarbatoare brandului. Experimenteaza cu ideea!
12. Folosirea retelelor de socializare ca strategie de marketing
Pentru ca retelele de socializare se folosesc de cat mai multe persoane sunt sanse mari pentru a ajunge si tu la potentialii tai clienti. Concepe bannere pentru produsele la preturi promotionale si promoveaza-le cu ajutorul retelelor de socializare / social media – Facebook, Instagram, Google +, etc.
Cu ajutorul retelelor de socializare poti sa iti prezinti produsele, sa comunici cu clientii magazinului tau, sa oferi raspunsuri la intrebarile lor si sa le arati parerile clientilor actuali ai magazinului tau.
Cu ajutorul retelelor de socializare poti anunta clientii sau potentialii clienti de promotiile tale, direct in mediul unde acestia isi petrec majoritatea timpului. Prezentata corect, in mediul lor preferat (Facebook de exemplu), campania ta are sanse mari sa atraga atentia oamenilor.
13. Pregateste campaniile de marketing din timp
Cu cel putin o luna, inainte de momentul in care vei incepe promotiile, trebuie sa pregatesti campaniile de marketing.
Daca organizezi in cadrul magazinului tau online promotii de sarbatori ai grija sa se stie acest lucru chiar si cu o luna inainte. Un plan detaliat si bine organizat, te poate ajut sa organizezi o campanie de succes, care iti va aduce rezultatele dorite. De la bannere la produsele ce vor beneficia de reduceri, e bine sa ai totul stabilit si pregatit din timp. Comunicarea si organizarea in interiorul companiei tale este extrem de importanta si poate determina direct performanta campaniei pregatite.
14. E-mailuri
Lista cu e-mailurile clientilor tai te ajuta foarte mult pe tot parcursul anului pentru a mentine o legatura constanta cu clientii tai. In cadrul unor campanii promotionale, acestea joaca un rol important.
Trimite e-mailuri inainte si in timpul promotiei de anumite sarbatori. Chiar daca clientul in timpul sarbatorilor este bombardat de multe mailuri din partea multor companii, poti trimite mailuri catre cei interesati cu cateva zile inainte de inceperea promotiilor tale.
Trimite un e-mail clientilor care au cosul de cumparaturi abandonat sau inca au produsele in cos dar inca nu au finalizat comanda. Daca exista posibilitatea, anunta clientii in cazul in care un produs adaugat de ei in cos nu mai este in stoc sau a intrat la reducere.
Nu uita de newsletter.
15. Suport si comunicare eficienta
Ofera suport clientilor tai cu ajutorul unui live chat, telefonic, email sau prin retelele de socializare. Anticipeaza intrebarile pe care le pot avea si pregateste-te sa faci fata oricarei intrebari. Acest lucru implica sa cunosti traseul pe care il parcurge un produs din depozit pana in fata usii clientului dar si sa iti cunosti produsele.
Datorita unei comunicari eficiente clientii prin incredere in tine si poate dupa experienta buna datorita atentiei pe care le-ai acordat-o acestia vor deveni clienti fideli. Un raspuns sincer precum: ‘nu stiu, 2 minute va rog sa verific informatia solicitata’ este mult mai bine primit decat: pe un ton plictisit: ‘aveti manualul acolo de ce nu il cititi?’
Nu neglija e-mailuri clientilor tai si raspunde tuturor. Ai grija sa transmiti mesajul corect si de asemenea sa verifici linkurile din mail care directioneaza clientii catre un produs specific sau catre promotia de sarbatori.
16. Upselling si cross-selling
Indiferent de ce strategie alegi – upselling si/sau cross-selling, prezinta produse care sunt in concordanta cu produsele curente alese de catre client. Ajuta clientii, prin aceasta modalitate, sa aleaga mai repede produsele de care au nevoie. In special, in timpul sarbatorilor se cauta produse pentru a se oferi cadou, si ce este si mai frumos decat sa iti poti ajuta clientii sa gaseasca cadourile potrivite?
Incearca sa ai in vedere aceste tehnici chiar si in cadrul comenzilor telefonice. Ofera optiuni, ajuta cu sfaturi. Pe scurt: incearca sa oferi ceva util/de valoare la fiecare contact cu un client. Astfel iti asiguri o baza de cienti fideli, ce au incredere in brandul tau.
17. Pune in evidenta preturile
De sarbatori toata lumea doreste sa salveze niste bani si sa prinda un discount. Afiseaza pretul initial si pretul actual, dupa reducere, pe pagina produsului pentru a permite cumparatorilor sa observe cu exactitate cati bani vor salva. Nu uita sa afisezi si procentual reducerea.
Daca timpul iti permite, o analiza asupra produselor cele mai cautate/dorite, si actionarea in urma concluziilor trase din analiza iti pot mari mult sansele de a vinde mai mult de sarbatori. Astfel vei putea sa oferi reduceri care inseamna ceva. Degeaba oferi 50% discount la un produs care nu este cautat sau nu este dorit de destui oameni. Sigur, reducerea masiva poate atrage atentia… dar un produs dorit cu un discount mai mic probabil va aduce rezultate mai bune dintr-un singur motiv: cererea mai mare.
18. Verifica competitia
Chiar daca este loc pe piata pentru toata lumea, e bine sa te informezi cu privire la competitorii tai. Verifica competitia, observa care sunt ofertele lor si gaseste un avantaj fata de ei, fie ca vorbim de o gama mai mare de produse, transport gratuit sau un discount mai bun. Trebuie sa existe un motiv pentru care clientul sa aleaga sa cumpere de la tine, si nu de la competitie. Gasirea unui avantaj ce pozitioneaza brandul tau ca fiind un brand unic, bine conturat, poate fi (in functie de nisa) destul de greu dar este un punct foarte important.
19. Landing page
Poti apela la o pagina de destinatie pentru campaniile promotionale. Un landing page sau o pagina de destinatie este o pagina separata pe care vizitatorii sosesc dupa ce au accesat o reclama, precum pay-per-click, organic, bannere, un rezultat al cautarii lor sau din e-mailul trimis.
Aceasta pagina poate fi folosita ca un fel de centralizator al promotiilor din cadrul campaniei curente. Platformele populare de e-commerce precum Magento sau WooCommerce (si multe altele) suporta realizarea de astfel de pagine unice, chiar si cu un design unic, personalizat versus o pagina normala din cadrul magazinului.
20. Reclame platite
Apeleaza si la reclamele platite precum Google Adwords , Facebook Ads, marketing afiliat sau chiar influencer marketing pentru a informa cat mai multe persoane despre promotiile pe care le vei oferi in timpul sarbatorilor si pentru a-i determina sa cumpere.
Atentie insa la PPC (pay-per-click) marketing pentru ca in timpul sarbatorilor este si mai mare competitia si pretul poate fi mai mare fata de perioada obisnuita a anului. Nu uita sa adaugi cuvinte cheie specifice sarbatorilor dar verifica constant progresul campaniilor pentru a le putea imbunatati si pentru a putea face ajustari de-a lungul lor, pentru a nu iti irosi bugetul. Scopul este sa scoti cat mai multe rezultate din bugetul tau dedicate marketing-ului platit (indiferent ca discutam de PPC, marketingul afiliat sau alt tip de marketing)
Experienta in astfel de metode de promovare isi poate spune mult cuvantul in eficienta reclamelor in timpul sarbatorilor. Exemplu: Daca stii deja, din campaniile AdWords de-a lungul anului, ce reclama functioneaza foarte bine pentru grupul tau tinta, iti va fi mult mai usor sa te adaptezi pentru sarbatori.
Concluzie
Organizeaza-te pentru promotiile de sarbatori cat de bine poti, incarca-te cu multa rabdare si chiar este indicat ca pe parcursul campaniilor promotionale sa angajezi cateva persoane in plus daca in cadrul magazinului tau nu exista destui angajati pentru a face fata unui volum mare de munca si pentru a le oferi tututor clientilor atentie pe care acestia o merita. In acelasi timp tu, ca si administrator/manger trebuie sa comunici si sa organizezi cat mai bine personalul si ideile asupra carora se lucreaza. O atitudine pozitiva si rabdatoare, la pachet cu o comunicare eficienta, poate determina atat succesul campaniei cat si nivelul de stress din echipa.
Nu uita sa actualizezi stocul si descrierile produselor, adauga functia de wishlist / lista de dorinte pe magazinul tau in cazul in care aceasta nu exista, afiseaza informatiile cu privire la transportul produselor si in cazul in care esti un magazin nou pe piata, dar nu numai in acest caz, afiseaza si parerile clientilor actuali despre magazinul tau si recenziile produselor pentru a ajuta potentialii clienti sa inteleaga mai bine de ce trebuie sa aleaga produsele tale.
Sper ca aceste idei sa te ajute in pregatirile tale pentru sarbatorile ce urmeaza in 2017, si sa poti face din ultimul sfert din an, cea mai reusita perioada a magaznului tau online.
La cat mai multe vanzari!
Daca acest articol te-a ajutat in pregatirile tale pentru sarbatorile ce urmeaza, da-i un share pe reteaua ta de socializare preferata sau trimite link-ul unui prieten ce are un magazin online 😊
PS: daca ai intrebari sau o idee, spune-o mai jos intr-un comentariu – poate ii va ajuta pe alti comercianti sa obtina cat mai multe rezultate.