De o vreme deja, au aparut si in Romania discutii despre inbound marketing si puterea acestuia. In multe locuri se arunca termeni de genul ca fiind metoda magica, care iti duce toata afacerea la alt nivel. Este adevarat, aceasta abordare in marketing este extrem de eficienta si benefica pentru un sistem plin de reclame care ne baga produse si servicii pe gat, iar consumatorul final se bucura cel mai mult de acest tip de marketing. Dar cati stim care este diferenta dintre inbound marketing si outbound marketing? Sau hai sa formulam altfel: cati dintre noi explicam exact la ce se refera inbound marketing?
In cele ce urmeaza vom incerca sa aflam cat mai usor despre marketingul online si aceasta noua strategie – inbound marketing, si de ce este acest tip de marketing, atat de eficient si puternic.
Multumita internetului, marketingul a evoluat il ultimii ani enorm. Consumatorii nu mai depind acum de afise, spoturi TV sau alte metode traditionale de marketing(outbound marketing) pentru a da de servicii si produse noi. Internetul le-a dat acestora puterea de a gasi ceea ce cauta intr-un mod diferit – pe internet consumatorul poate cauta pareri, sfaturi si mult mai multe alternative la produsul sau serviciul cautat. Comunicarea intre client-brand cu ajutorul ideii de inbound marketing a devenit o conversatie reciproca, mult ajutata de social media. De pe urma unei astfel de comunicari au de castigat ambele parti: atat clientul, fiind mai bine informat cat si brandul, generand clienti loiali care il mult mai mult.
Inbound marketing, se bazeaza pe castigarea(NU CUMPARAREA) atentiei si loialitatii unei persoane, prin continut informativ care valoreaza ceva pentru client, si creaza o conexiune pozitiva intre brand-client, in ochii clientului. Acest lucru duce la o posibilitate mai mare ca clientul sa te caute si sa cumpere un produs de la tine.
Daca nu ai rabdare sa citesti tot, iti punem la dispozitie un infographic. Pentru a-l vedea faceti click aici. Vi se va deschide intr-un tab nou, poza.
De ce?
Consumatorii s-au saturat sa le fie bagate pe gat produse si de valuri nebune de reclame clasice, fie ele la tv sau sub alta forma – acest lucru a fost facut clar prin shcimbarea comportamentului consumatorilor. Asta nu inseamna ca ele nu mai functioneaza. Inseamna ca nu mai functioneaza asa bine. Astfel, s-a cerut o schimbare – schimbarea consta in trecerea de la outbound marketing la inbound marketing – o metoda care este mai eficienta atat din punct de vedere al pretului, cat si al ROI(return on investment – explicatie mai simplificata: cate rezultate vezi, in functie de investitia facuta).
Nenumarate studii au dovedit ca nu mai este eficient sa cumperi atentia consumatorului(gen reclama tv), fiindca acesta probabil nu este atent. Consumatorul are mult mai mult control asupra informatiei pe care o primeste, si modul in care o primeste. Diverse studii spun urmatoarele, despre metode specifice marketing-ului de tip outbound:
- 44% din mail-urile directe nu sunt nici macar deschise;
- 86% din oameni sar peste reclame(fie ca pleaca din fata TV-ului si revin cand acestea sunt gata, fie ca schimba canalul sau focus-ul – folosesc telefonul pana e gata reclama, si navigheaza pe Facebook, unde vad o reclama/un mesaj de la competita ta)
- 84% din tinerii cu varste intre 25-34ani, au iesit cel putin o data de pe un site din cauza unei reclame irelevante sau intrusive.
- costul per comanda primita in marketing-ul outbound este mult mai mare decat pentru inbound(compara 500 comenzi venite din cauza unui afis inchiriat cu 200e pe luna, cu 500 venite din social media sau din cauza blogului tau plin de informatii – care te-a costat in mare parte timp, si poate nici macar nu l-ai promovat contra cost. Pe langa faptul ca, comenzile venite dintr-un astfel de abordare costa mai putin, acestea pot genera si referali – deci si mai multe comenzi/vizite)
Inbound vs outbound
Noul marketing vs vechiul marketing. Marketing-ul pe care nu il urasti vs marketing traditional. Cum iti place tie mai mult sa te referi la aceste doua strategii de marketing, este important sa le putem diferentia si sa intelegem ce caracteristici are o strategie de marketing sanatoasa, cu potential mult mai mare de a-ti aduce profit.
Vom incerca sa diferentiem marketingul de tip inbound de cel outbound prin evidentierea caracteristicilor principale ale alcestora:
Inbound Marketing:
- comunicarea este interactiva si reciproca;
- clientii vin prin: motoarele de cautare, social media sau referali;
- marketerii ofera valoare sau informatii clientilor;
- marketerii incearca sa educe si/sau sa amuze.
Outbound Marketing:
- comunicarea se face intr-o singura directie;
- clientii vin prin: reclame printate, TV, radio, bannere sau telefoane directe;
- marketerii nu prea ofera sau nu ofera deloc valoare sau informatii;
- marketerii nu prea cauta sa educe si/sau sa amuze clientii.
Daca pana acum mai scapai cu o reclama printata si niste bannere – dai comanda de niste afise si bannere si rogi pe cineva sa le lipeasca peste tot, in zilele noastre nu mai poti aborda astfel problema. Adica poti, dar nu vei avea rezultate foarte bune. In zilele noastre clientul ignora sau nu da importanta reclamelor de pe stalpi, si se asteapta sa il abordezi mai bine, sa il informezi corect despre produsele sau serviciile tale explicandu-i ce avantaje reprezinta oferta ta.
Cele mai evidente avantaje ale unei strategii de marketing de tip inbound sunt costurile reduse si ROI mai mare. ROI se refera la return on investment, si se refera la rezultatele obtinute in urma unui efort depus/investitii facute. O strategie de tip Inbound marketing iti ofera mai multe rezultate pentru acelasi efort/aceeasi investitie, fata de o strategie de tip outbound marketing.
Ce poate fi catalogat ca si inbound marketing?
Inbound marketing fiind o strategie care are la baza ideea de a fi gasit de clienti oferind continut de calitate si valoros pentru acestia ci nu cumparand sau cersind atentia clientilor, are nevoie implicit de continut marketing(clientii sa aiba de unde sau ce sa invete) si de participare in social media.
Astfel, ce poate fi catalogat ca si continut bun pentru o astfel de strategie de marketing?
- Ebook-uri
- Podcast-uri
- Bloguri – Video BLoguri
- Infografice
- White papers(un raport precis care tinteste sa prezinte concret problema sau dilema ce o dezbate, si de a ajuta clientul sa ia o decizie, sa inteleaga o problema sau sa rezolve o problema)
- Comunicarea cu clientii in momentul in care apar intrebari, chiar si pe retelele de socializare
Pe masura ce continutul de mai sus este impartit pe retelele de socializare de tine si cei care il apreciaza, iti creste vizibilitatea si pe masura ce fiecare site apreciaza continutul tau trimitand un link catre site-ul tau, iti creste traficul, rank-ul in motoarele de cautare si in final si vanzarile.
Concluzii
Cand discutam despre marketing online este clar ca acesta se schimba drastic pe masura ce internetul revolutioneaza cum gasim, cum cumparam, cum vindem si cum interactionam cu brandurile si persoanele ce prezinta interes pentru noi. Zilele in care dadeai cu banere in potentialii tai cienti pana se enervau si plecau sau cumparau incep sa apuna. Noua era a marketingului, mai exact era marketingului de tip inbound, se bazeaza pe ideea de a oferi valoare si informatii clientului si pe ideea de a castiga loialitatea acestuia.
Daca te-am ajutat sa intelegi mai bine ce este si de ce este atat de bun si important tot conceptul de inbound marketing, da-i un share articolului pentru a-i ajuta si pe altii sa inteleaga. Daca ai o parere sau un comentariu, formularul de mai jos iti sta la dispozitie. In momentul in care simti ca ai nevoie de ajutor cu implementarea unei astfel de strategii sau sfaturi despre cum sa o faci mai bine, poti apela si la noi. Pe pagina de servicii afli cu ce servicii ne ajutam clientii sa isi promoveze si sa isi creasca afacerile intr-un mod constant si sanatos.