De ce ni se pare o prostie un abonament sau facturarea la ora

Ocupandu-ne cu crearea de site-uri, magazine online si alte solutii personalizate, cu functii la cerere si diverse optimizari privite de noi ca un standard, mai primim ocazional si intrebari legate de modul de facturare. Cel mai des, suntem intrebati daca nu facturam pe ora de consultanta/creare design sau daca nu putem face un contract pe 12 luni. Pentru noi, modelele astea de facturare nu prea functioneaza, asa ca nu le folosim decat in cazuri exceptionale(sunt sub 5 in momentul de fata).

Pai si cum facturam?

In 99.99% din cazuri, facturam per proiect. Adica? Adica tu ne spui ce vrei, iti spunem cat dureaza si cat costa. Apoi, daca ne-am inteles, faci o plata(sau doua daca este necesar un avans) si eliminam orice neclaritate. Mi se pare cel mai corect. De multe ori intervin probleme, se intampla lucruri neprevazute etc. Daca am fi taxat pe ora, tu ca si client ai avea de suferit pentru fiecare delay sau revizie/cerere de modificare. Fiindca atatea ore a durat dezvoltarea proiectului. Dar, in corectitudine comunicare increderemomentul in care noi stim cat ne ia sa facem proiectul, tu ai un numar de revizii incluse automat  si impunem un deadline atat noua pentru a finaliza proiectul respectand cererile, cat si tie pentru a face plata si a aproba stadiile proiectului, stii pentru ce platesti – deoarece am stabilit de la inceput suma si durata. Definitii clare si asteptari clare.

Acestea fiind spuse probabil te intrebi…

Dar administrarea si consultanta?

Daca deja te gandesti la abonamente sau subscriptii lunare/anuale/etc, te rog sa renunti la gandul ala. Cand discutam de administrare fie website sau magazin online, trebuie sa te gandesti ca sunt lucruri repetitive. De obicei lucruri precum, actualizari de stoc/preturi, creare de materiale promotionale sau chiar promovare pe social media cu ocazia unor promotii. Sunt multe. La administrare, ne intelegem la un pret pentru ce ai nevoie de-a lungul perioadei ce urmeaza, si tot ce facem in perioada respectiva este vazut ca si un proiect ce vine platit la final si in unele cazuri cu un avans. Luna viitoare, daca nu ai nevoie de nimic de la noi, sau ai nevoie de mai putine e OK – nu ai de plata, sau ai de plata mai putin.

Cu majoritatea clientilor avem stabilite sume standard pentru fiecare tip de lucrare, si fiecare stie probabil deja cat il va costa daca intreaba de 4 bannere, un pliant si o reclama pe Facebook bine targetata. Noi simtim ca asa e mai corect.

Exemplu: Degeaba semnam un contract pe 12 luni, in care ai lunar 10 bannere si 2 pliante, daca tu nu folosesti decat 3 in luna Februarie, si printezi 1 pliant la doua luni. De ce ma plang eu, cel care a luat banul? Fiindca lucrez degeaba(din moment ce tu nu folosesti bannerele si pliantele) si probabil tu ca si client vei simti ca platesti degeaba abonamentul. + daca tie iti merge bine site-ul/magazinul/solutia si esti multumit de noi, sunt sigur ca ai sa ne lauzi prietenilor tai. Pe reputatie nu poti pune pret.

Intrebare de la un client: dar de unde sa stiu eu de cate reclame o sa am nevoie sau ce mai apare pe parcurs? Nu e mai bine sa am acolo o cifra in care stiu ca ma pot incadra?

Raspuns: Suntem in afaceri, nu la ghici. Daca nu ai, iti trebuie un plan in ceea ce priveste chiar si simpla postare pe o retea de socializare. Te putem ajuta noi sa iti faci unul dar important este sa il si respecti. Iar problemele ce apar… clientul nostru cand are o problema noi avem o problema. Iti spunem cat costa(daca e cazul), si o rezolvam apoi discutam de plati si facturi! Important este ca site-ul/magazinul tau sa functioneze fara probleme si sa produca.

Sper ca ai inteles cum procedam noi in ceea ce priveste administrarea.

Consultanta? Simplu. Facturam pe sesiune de consultanta, fiindca e mai usor de tinut pasul. Ex: Astazi discutam despre planul tau din martie: concepem o promotie si o reclama pentru produsele tale, definim cum vom ‘ataca’ toata problema si toate aspectele legate de o campanie de marketing online – obtinem un plan de afaceri strategii in businessplan dezvoltat si amanuntit despre cum trebuie sa decurca campania si ce se va intampla in fiecare moment. Cand terminam, e gata sesiunea. Din nou, stii pentru ce platesti, esti multumit.

In ceea ce priveste ‘consultanta’ de baza, adica intrebari de baza sau cereri simple venite de la un client care nu se descurca in online, aceasta este gratuita(de obicei in primele 30-60zile depinde de complexitatea proiectului). La fel si consultatia initiala – adica primul contact pe care il avem cu un potential client.

A mai ramas un lucru: urgenta. Noi intelegem prin urgenta, ceva de genul: momentul in care dupa ce am inchis telefonul trecem direct la treaba pentru a remedia problema. De obicei urgentele ‘grele'(adica lucruri mai complexe) sunt taxate extra(cu 50% fata de cat am fi cerut in mod normal clientului).

Desigur, mai intalnim si ocazionalele urgente de tipul: am modificat eu ceva la site-ul ce mi l-ati facut si nu mai stiu ce sa fac sa remediez problema! Acestea de obicei se repara in 5 minute si evident ca nu costa nimic, dar va trebui sa suporti un geek-er cum iti va explica la telefon ce face functia aia defapt si de ce nu a functionat cum sperai.

Concluzie

Cam atat despre modul nostru de facturare, si de ce ni se pare o prostie un abonament sau facturarea la ora in cazul nostru. Noi ne-am obisnuit cu modul asta de a aborda problema, si toti colaboratorii si clientii nostri sunt mai mult decat incantati. Sa nu uitam ca scopul este sa crestem impreuna. Atat noi cat si businessurile noastre prin colaborare, incredere si corectitudine. Atata timp cat amandoi dormim linistiti(atat tu ca client, fiindca stii ca ne ai in spate dar nu esti legat si simti pentru ce platesti, cat si noi fiindca te stim multumit) si proiectele/afacerile merg foarte bine, mi se pare un model de facturare perfect.

[social_buttons facebook=”true” twitter=”true” pinterest=”true” google_plus=”true” linkedin=”true”]